چکیده:
زمینه و هدف: اخلاق و تدریس به طور ذاتی همسو و درهم تنیده است و محققان ابراز داشتهاند که پایبندی به اصول و ارزشهای اخلاق حرفهای در اعضای هیاتعلمی دانشگاه که نقش اصلی را در اداره و هدایت امر آموزش بر عهده دارند، بسیار حائز اهمیت است، چون نقش مهمی در بهبود عملکرد دانشجویان دارند. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آبادان در مورد ابعاد اخلاق تدریس اساتید انجام گرفت.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی ـ مقطعی ۳۰۲ نفر از دانشجویان دانشکده علوم پزشکی آبادان به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه میباشد که از دو بخش اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه «اخلاق حرفهای تدریس اساتید» تشکیل شده است. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزار آماری SPSS- 25 و به کمک آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: دانشجویان ابعاد ویژگیهای شخصیتی (۴۱/۰±۹۹/۲)، اشراف بر محتوی (۵۱/۰±87/۲)، شناخت وجوه مختلف یادگیرنده (۵۳/۰±75/۲)، ارزشیابی استاندارد (۶۰/۰±64/۲) و رعایت قوانین آموزشی (۴۶/۰±29/۲) را کمتر از حد متوسط ارزیابی کردند و تنها بعد تسلط بر روش تدریس (۵۴/0±۰۳/۳) را بالاتر از حد متوسط ارزیابی کردند. همچنین یافتههای استنباطی این بخش بیانگر آن بود که به جز ابعاد ویژگیهای شخصیتی (۸۸۳/۰P=) و تسلط بر روشهای تدریس (۳۳۶/۰P=) در میان سایر ابعاد، اختلاف میانگین نسبت به حد متوسط معنیدار بود (۰۰۰۵/۰P=).
ملاحظات اخلاقی: شرکت در پژوهش اختیاری بود و درباره اهداف پژوهش و رعایت محرمانگی اطلاعات به شرکتکنندگان توضیح داده شد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای به دستآمده، این ناهمسوییها ممکن است ناشی از تفاوت در امکانات آموزشی (زمان و فضا و تجهیزات آموزشی) و ماهیت منحصر به فرد بودن برخی رشتههای تحصیلی بررسی باشد. همچنین جو حاکم بر فضاهای آموزشی با توجه به قوانین و مدیریت محل متفاوت بوده و بها دادن بیشتر به ارزشهای خاص در هر محل ممکن است تغییراتی ایجاد کند.
Background and Aim: Ethics and teaching are inherently intertwined, and
researchers have stated that adherence to the principles and values of
professional ethics in university faculty members, who play a key role in
administering and directing education, is very important because the role They
have an important role in improving students 'performance. This study was
conducted with the aim of students' views on the dimensions of teaching ethics
of students of Abadan University of Medical Sciences.
Materials and Methods: In this descriptive cross-sectional study, 302 students
of Abadan University of Medical Sciences were selected by stratified random
sampling method. Composed. Data were collected and analyzed using SPSS 25
statistical software using descriptive statistics.
Findings: Students less dimensions [personality traits (2.99±0.41), content
mastery [(2.87±0.51), recognition of different aspects of learning (2.75±0.53),
standard evaluation (2.64±0.60) and observance of educational rules (2.29±0.46)]
They evaluated it as moderate and evaluated only the dimension of mastery of
teaching method (3.03±0.54) as above average. Also, the inferential findings of
this section indicated that except for the dimensions of personality traits
(P=0.883) and mastery of method Teaching (P=0.336) Among other dimensions,
the difference between the mean and the mean was significant (P=0.0005).
Ethical Considerations: Participation in the research was optional and the
participants were explained about the objectives of the research and the
confidentiality of information.
Conclusion: According to the findings, these disparities may be due to
differences in educational facilities (time and space and educational equipment)
and the unique nature of some disciplines. Also, the atmosphere in educational
spaces varies according to the rules and management of the place and more
appreciation of specific values in each place may make a difference.