چکیده:
هدف این پژوهش به بررسی تاثیر عضویت در گروه های تجاری بر رابطه بین ارتباطات سیاسی و نگهداشت وجه نقد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. برای دستیابی به این هدف تعداد ۱۶۷ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی بازه زمانی ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶ به روش نمونه گیری غربالگیری شده انتخاب و درمجموع ۱۶۷۰ سال-شرکت جهت انجام تحلیل در نظر گرفته شد. در این راستا دو فرضیه تدوین و مورد آزمون قرار گرفته شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین ارتباطات سیاسی و نگهداشت وجه نقد ارتباط منفی معناداری وجود دارد.به نظر می رسد شرکت هایی که موفق می شوند حمایت های سیاسی را جلب نمایند، وجوه نقد کمتری نگهداری می کنند. زیرا مدیران این گونه شرکت ها یا می توانند نیازهای خود را با سطح اعتباری بالاتری که نیاز به پرداخت سریع وجه نقد ندارد، تهیه نمایند و یا در صورت نیاز به منابع مالی، در زمان کوتاه تری به این منابع دسترسی خواهند داشت. از این رو، جلب حمایت سیاسی مانع نگهداشت وجه نقد زیاد در شرکت می شود و از طرفی عضویت در گروه های تجاری رابطه بین ارتباطات سیاسی و نگهداشت وجه نقد را تقویت می کند.
خلاصه ماشینی:
با توجه به مطالب ارائه شده در این تحقیق سوال اصلی پژوهش به این صورت است که" آیا عضویت در گروههای تجاری بر رابطه بین ارتباطات سیاسی و نگهداشت وجه نقد تاثیر دارد؟" 2- مبانی نظری و پیشینه تحقیق شرکتها به عنوان واحدهای اقتصادی، همواره به دنبال سودآوری و دستیابی به ثروت بیشتر میباشند.
بنابراین عضویت در گروههای تجاری ممکن است نیاز اعضا به نگهداری وجه نقد را کاهش دهد پس بنابراین عضویت در گروههای تجاری رابطه بین ارتباطات سیاسی و نگهداشت وجه نقد را تقویت می Watts, Ross and Jerold Zimmerman Faccio Al-Najjar Bena & Molina لینگ 1 و همکاران (2016) به بررسی تاثیر ارتباطات سیاسی شرکتها بر تامین مالی، سرمایهگذاری شرکتهای بزرگ، و عملکرد مالی پرداختند.
نتایج حاصل از تحلیل فرضیه پژوهش نشان داد ارتباطات سیاسی بر خطر سقوط سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیرگذار است.
محسنی (1397) در تحقیق خود به بررسی ارتباطات سیاسی و هزینه سرمایه حقوق صاحبان سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است.
7- بحث و نتیجهگیری این تحقیق با هدف بررسی تاثیر عضویت در گروههای تجاری بر رابطه بین ارتباطات سیاسی و نگهداشت وجه نقد انجام گرفته است.
یافتههای تحقیق در ارتباط با دومین فرضیه پژوهش نشان داد که عضویت در گروههای تجاری رابطه بین ارتباطات سیاسی و نگهداشت وجه نقد را تقویت میکند.
The financial determinants of corporate cash holdings: Evidence from some emerging markets.
The impact of political connections and business groups on cash holdings: Evidence from Chinese listed firms.