چکیده:
زمینه
امروزه توجه به محیط زیست و مسایل اخلاقی پیرامون آن، بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. همچنین توجه به مسایل اخلاقی در زمینه محیط زیست و تولید و فروش محصولات سبز، به عنوان منبع اصلی تغییر استراتژیک، یکی از الزامات حیاتی برای سازمان ها است تا در فعالیت ها، تاثیرات منفی زیست محیطی خود را به حداقل برسانند. هدف از این پژوهش، شناسایی پیشران های قصد خرید سبز با تاکید بر رعایت اخلاق زیست محیطی می باشد.
روش
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی - تحلیلی است و از نظر نحوه جمع آوری داده ها کمی است. جامعه آماری تحقیق، شهروندان تهرانی هستند. با توجه به این که جامعه آماری تحقیق نامحدود می باشد، تعداد نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران در خطای ۵ درصد بایستی حداقل ۳۸۵ نفر باشد. در این پژوهش ۳۹۰ نفر به روش در دسترس مورد مطالعه قرار گرفته اند. ابزار تحقیق، پرسشنامه های استاندارد است. در تحلیل مدل مفهومی از روش معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. در بخش آمار استنتاجی، پایایی، روایی، آزمون فرضیات و ضریب مسیر انجام شد. برای تحلیل آماری از نرم افزارهای SPSS و SmartPLS استفاده شده است.
یافته ها
نتایج تحلیل آماری نشان می دهد روابط بین دانش زیست محیطی، نگرانی زیست محیطی، تصویر سبز سازمان و کیفیت ادراک شده سبز محصول با قصد خرید سبز مورد تایید است ولی قیمت و کیفیت ادراک شده محصول در رابطه دانش زیست محیطی، نگرانی زیست محیطی و تصویر سبز سازمان با قصد خرید سبز مشتریان، نقش تعدیل گری ندارد.
نتیجه گیری
قصد خرید سبز مشتریان از دانش زیست محیطی، نگرانی زیست محیطی، تصویر سبز سازمان و کیفیت ادراک شده سبز محصول متاثر می شود.
Background
Today, attention to the environment and ethical issues around it has become increasingly important. Also, consideration of ethical issues in the field of environment and the production and sale of green products, as the main source of strategic change, is one of the vital requirements for organizations. So that their activities can minimize their negative environmental impacts. The purpose of this research is to identify the drivers of green purchase intention with emphasis on environmental ethics.
Method
The present research is applied in terms of its purpose and is descriptive-survey in nature. It is quantitative in terms of collecting data. The statistical population of the research is Tehran citizens. Given that the statistical population of the research is unlimited, the sample size should be at least 385 persons using the Cochran formula with 5% error. In this study, 390 citizens were studied by convenient sampling method. The research tool is standard questionnaire. Structural equation and confirmatory factor analysis were used to analyze the conceptual model. In the inferential statistics section, reliability, validity, hypothesis testing and path coefficient were performed. For statistical analysis, SPSS and Smart PLS software have been used.
Results
The results of statistical analysis indicate that the relationship between environmental knowledge, environmental concern, organizationchr('39')s green image and green perceived quality of the product with green purchase intention is confirmed, but the perceived price and quality of the product on the relationship between environmental knowledge, environmental concern and organizationchr('39')s green image with the customers’ green purchase intention don’t have a moderating effect.
Conclusion
Customers’ green purchase intention is affected by environmental knowledge, environmental concern, organizationchr('39')s green image and green perceived quality of the product.
خلاصه ماشینی:
نتایج به دست آمده از تحلیل دادهها برای فرضیه 3 نشان میدهد که آماره آزمون در سطح اطمینان 95 درصد، 141/3 میباشد و ضریب مسیر برابر 093/0 است.
فرضیه 5: کیفیت و قیمت ادراک شده بر رابطه بین دانش زیستمحیطی بر قصد خرید سبز، اثر تعدیلگری دارد.
بنابراین کیفیت و قیمت ادراک شده بر رابطه بین دانش زیستمحیطی بر قصد خرید سبز اثر تعدیلگری ندارد.
فرضیه 6: کیفیت و قیمت ادراک شده بر رابطه بین نگرانی زیستمحیطی با قصد خرید سبز، اثر تعدیلگری دارد.
بنابراین دلیلی برای قبول این فرضیه وجود ندارد و ميتوان ادعا نمود کیفیت و قیمت ادراک شده در رابطه بین نگرانی زیستمحیطی با قصد خرید سبز، اثر تعدیلگری ندارد.
فرضیه 7: کیفیت و قیمت ادراک شده بر رابطه بین تصویر سبز سازمان با قصد خرید سبز، اثر تعدیلگری دارد.
پس کیفیت و قیمت ادراک شده بر رابطه بین دانش زیستمحیطی بر قصد خرید سبز، اثر تعدیلگری ندارد.
نتیجهگیری در این پژوهش، این نتیجه حاصل شد که پیشرانهایی چون دانش و نگرانی زیستمحیطی مشتریان، تصویر سبز سازمان و کیفیت ادراک شده سبز بر قصد خرید مصرفکنندگان اثرگذار است.
Factors affecting purchase intention and social media publicity of green products: The mediating role of concern for consequences.
The role of cultural values in green purchasing intention: Empirical evidence from Chinese consumers.
Environment friendly products: factors that influence the green purchase intentions of Pakistani consumers.
Exploring consumers’ purchase intention towards green products in an emerging market: The role of consumers’ perceived readiness.
Influences of environmental and hedonic motivations on intention to purchase green products: An extension of the theory of planned behavior.