چکیده:
ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﯾﻌﻨﯽ ﻓﺮآﯾﻨﺪ اﺳﺘﻔﺎده ﺧﻼق، ﻣﺆﺛﺮ و ﮐﺎرآﻣﺪ از ﮐﻠﯿﻪ داﻧﺶ و اﻃﻼﻋﺎت در دﺳﺘﺮس ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﻣﺸﺘﺮی و در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺑﻪ ﺳﻮد ﺧﻮد ﺳﺎزﻣﺎن و ﯾﺎ ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﺗﺒﺪﯾﻞ داﻧﺶ ﺿﻤﻨﯽ ﺑﻪ داﻧﺶ ﮐﺎرﺑﺮدی. ﺑﻪ اﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﻣﻼﺣﻈﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ داﻧﺶ دارای ﻓﮑﺮی اﺳﺖ ﮐﻪ از داراﯾﯽ ﻫﺎی ﺳﻨﺘﯽ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ای ﻣﻬﻢ ﺗﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ﺑﺮای ﺑﺪﺳﺖ آوردن ﺗﻮان ﺗﺒﺪﯾﻞ داﻧﺶ ﺑﻪ ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ، ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺑﻪ وﺟﻮد آورﻧﺪ ﮐﻪ در آن داﻧﺶ و اﻃﻼﻋﺎت ﺗﺴﻬﯿﻢ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺷﻮد و ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﯿﺮد. داﻧﺶ ﯾﮑﯽ از ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﮔﺬار در ﮐﺴﺐ ﻣﺰﯾﺖ ﻫﺎی رﻗﺎﺑﺘﯽ و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺟﻤﻌﯽ اﺳﺖ. در ﺳﺎﻟﻬﺎی اﺧﯿﺮ ﺷﺎﻫﺪ ﻇﻬﻮر روﯾﮑﺮدﻫﺎی ﺑﯽ ﺷﻤﺎری در زﻣﯿﻨﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﺑﻮده اﯾﻢ. ﻗﺪرت داﻧﺶ ﯾﮏ ﻣﻨﺒﻊ ارزﺷﻤﻨﺪ و ﻣﻬﻢ ﺑﺮای ﺣﻔﻆ ﻣﯿﺮاث ارزﺷﻤﻨﺪ، ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻣﻮارد ﻧﻮ و ﺗﺎزه، ﺣﻞ ﻣﺴﺎﯾﻞ و ﻣﺸﮑﻼت، اﯾﺠﺎد ﻫﺴﺘﻪ ﻫﺎی رﻗﺎﺑﺖ و ﺑﻨﯿﺎن ﻧﻬﺎدن ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺮای ﻓﺮد و ﺳﺎزﻣﺎن، در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ و ﺑﺮای آﯾﻨﺪه اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻟﻄﻒ ﺧﺪﻣﺎت ﮔﺴﺘﺮده اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ و ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی راﯾﺎﻧﻪ ای ﺑﻬﺮه ﺑﺮداری از ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ در ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ روﻧﻖ زﯾﺎدی ﭘﯿﺪا ﮐﺮده اﺳﺖ. ﭼﻨﯿﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎﯾﯽ را ﺑﻪ اﺻﻄﻼح، ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی داﻧﺶ ﻣﺤﻮرﻧﺎم ﮔﺬاری ﮐﺮده اﻧﺪ. ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ، ﺷﺎﻣﻞ، ﻣﺮاﺣﻞ، ﺗﻮﻟﯿﺪ، ﮐﺴﺐ، ذﺧﯿﺮه ﺳﺎزی، اﻧﺘﺸﺎر، و ﺑﺎﻻﺧﺮه ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮی، داﻧﺶ، در راﺳﺘﺎی اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎن اﺳﺖ. اﻟﺒﺘﻪ اﯾﻦ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺑﻨﺪی ﺑﻪ روﺷﻬﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ در ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻋﻠﻤﯽ ﻣﻄﺮح ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻋﻼوه ﺑﺮ 5 ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺑﺎﻻ، ﺑﺮﺧﯽ از ﺻﺎﺣﺒﻨﻈﺮان، ﻓﺮاﻣﻮﺷﯽ ﻓﻌﺎل داﻧﺶ ﻗﺪﯾﻤﯽ و ﻏﯿﺮ ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻔﺎده را ﻧﯿﺰ ﺟﺰو ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﻗﻠﻤﺪاد ﮐﺮده اﻧﺪ.