چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر هوش تجاری بر قابلیتهای بازاریابی در فروشگاه های معتبر لوازم ورزشی شهر ارومیه انجام گرفته است. تحقیق حاضر از آنجا که در فروشگاه های معتبر لوازم ورزشی شهر ارومیه انجام گرفت، از لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده ها و تجزیه و تحلیل آن، یک تحقیق توصیفی و از نوع یپیمایشی است. جامعه هدف پژوهش حاضر، شامل فروشندگان لوازم ورزشی شهر ارومیه و تعداد آن 75 نفر می باشد. با توجه به محدود بودن تعداد جامعه آماری، از روش کل شماری )سرشماری( استفاده شد و کل جامعه آماری یعنی 75 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و پرسشنامه های تحقیق بین آنها توزیع شد. ابزار گردآوری داده های تحقیق، پرسشنامه هوش تجاری و پرسشنامه سنجش قابلیتهای بازاریابی بوده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده های آماری در این تحقیق از نرم افزار spss و از آزمون رگرسیون و پیرسون برای آزمون فرضیه ها استفاده شده است. آزمون فرضیه های تحقیق نشان داد، هوش تجاری بر قابلیتهای بازاریابی، هوش تجاری بر قابلیتهای معماری بازاریابی و در نهایت، هوش تجاری بر قابلیتهای تخصصی تأثیر مثبت دارد.