چکیده:
با توجه به افزایش بیماریهای ناشی از محصولات آلوده به سموم و افزودنیها و ... و به خطر افتادن ایمنی و سلامت
مصرفکنندگان، تمایل به مصرف مواد غذایی ارگانیک افزایشیافته است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر عوامل فردی )نگرش زیستمحیطی، دغدغه ایمنی مصرفکنندگان، آگاهی بهداشتی و دانش غذایی( و عوامل موقعیتی )بازاریابی سبز و موانع مالی( بر رفتار خرید مواد غذایی ارگانیک است. با توجه به نوع پژوهش، روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و ازنظر هدف، کاربردی میباشد. پس از تائید روایی پرسشنامه از طریق روش محتوایی (0/9= cvi و 0/62= cvr) و همچنین سنجش و تائید پایایی، از طریق روش آلفای کرونباخ (بالای 0,7 ) تائید شده است. تعداد 384 پرسشنامه با روش نمونهگیری احتمالی )تصادفی(, در فروشگاههای زنجیرهای مواد غذایی ارگانیک سبوس در شهر تهران توزیع و دادههای بهدستآمده با انجام روش آماری توصیفی و آمار استنباطی )مدلسازی معادلات ساختاری( با نرمافزار ایموس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان میدهد که نگرش زیستمحیطی، دغدغه ایمنی مصرفکنندگان، آگاهی بهداشتی و دانش غذایی نسبت به رفتار خرید مواد غذایی ارگانیک، تأثیر مثبت و معناداری دارند باوجوداین بازاریابی سبز و موانع مالی نسبت به رفتار خرید مواد غذایی ارگانیک تأثیر مثبت و معناداری ندارند.