چکیده:
امروزه با پيچيدگی رقابت، نوآوری به عنوان یكی از مزیت های اصلی برای حيات شرکتها محسوب ميشود. در حال حاضر، مدیریت دانش و مدیریت کارآفرینی یک مفهوم جدید و پرطرفدار محسوب می شود و فرآیندی است که به سازمان کمک می کند تا حالت های بدون ساختار در سازمان را شناسایی، انتخاب و تخصص های مهمی را که قسمتی از حافظه سازمان هستند و معمولا سازماندهی، توزیع و منتقل نمایند. دانش به عنوان یک "منبع ارزشمند استراتژیک " و "دارایی" مطرح می شود که نيازمند مدیریت است. اگر به این شرایط "رقابت شدید موجود در بازارهای جهان" را نيز اضافه نمایيم، اهميت مدیریت کردن دانش های سازمان به عنوان یک مزیت رقابتی در اقتصاد دانش محور کنونی دو چندان می شود. ظهور نوآوری دانش نه تنها سازمانها را قادر ميسازد نسبت به رقبا مزیت رقابتی به دست آورند بلكه ابزارسودمندی را برای ارتقای عملكرد سازمانی ارائه می نوآورری دانش را » آميدون « . کند. درواقع مدیران و سياستگذاران سازمانی دریافته اندکه نوآوری موفق نوآوری دانش مدار است این گونه تعریف می کند: ایجاد، توسعه، تبدیل و کاربرد افكار جدید در قالب کالاها و خدمات قابل فروش که موجب موفقيت سازمان ها، اعتبار اقتصاد یک ملت و پيشرفت و ترقی یک جامعه می شود. هر سازمانی تلاش می کند از فرصت های ارائه شده توسط مدیریت دانش نظير روش های کسب، همانندسازی و تسهيم اطلاعات در نوآوری استفاده کند. در این مقاله ضمن تشریح مفاهيم نوآوری به موضوع مدیریت دانش و نقش آن در نوآوری سازمانی پرداخته و فرآیندها واستراتژی های مدیریت دانش را با
جمع آوری از مقالات داخلی و خارجی دیگر در زمينه نوآوری بيان کرده است.