چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش اجتماعی و عملکرد در نقش و فرا نقش در بین مدیران بانک کشاورزی است. بدین منظور ویژگیهای هوش اجتماعی از قبیل پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارتهای اجتماعی، هوشیاری اجتماعی و مطلوبیت اجتماعی به عنوان مولفه های اصلی بر روی عملکرد درنقش و عملکرد فرا نقش، مورد سنجش قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران بانک کشاورزی استان اردبیل بوده و نمونههای مورد نیاز بر اساس تمام شمارش به تعداد 251 نفر مدیر و مشتریان هدف شعب با روش نمونهگیری تصادفی ساده به تعداد 505 نفر عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، و از نظر روش گردآوری داده ها، میدانی است. پس از تعیین روایی و پایایی، از دو نوع پرسشنامه (مدیران و مشتریان) استفاده شد. و شیوه تجزیه و تحلیل پزوهش بر اساس همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به عمل آمده است. نتایج بدست آمده از یافته ها رابطه میان هوش اجتماعی و عملکرد درنقش و عملکرد فرا نقش را تایید کرده است. این نتیجه در مورد هر یک از مولفههای هوش اجتماعی مثل پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارتهای اجتماعی، هوشیاری اجتماعی و مطلوبیت اجتماعی
با عملکرد درنقش و عملکرد فرا نقش نیز بدست آمد. بنابر نتایج حاصله افرادی که دارای توانمندی برقراری رابطه اجتماعی و قدرت برقراری ارتباط در شبکههای روابط اجتماعی بودند، توانستند عملکرد تجاری بهتری نسبت سایر مدیران داشته باشند.