چکیده:
در این پژوهش بدنبال بررسی تفاوتها و چالش های موجود در فرهنگ کار و مهارت آموزی در دو هنرستان کاردانش و فنی
حرفه ای که نقش بسیار مهم و سوق دهنده در مسیر اشتغال و اقتصاد کشور را به عهده دارند، می باشیم. روش تحقیق توصیفی -
پیمایشی با هدف کاربردی و جامعه مورد نظر هنرجویان هنرستان های شهرستان کرج است. نمونه آماری با فرمول کوکران
٢٥٧ انتخاب شد و با استفاده از نمونه گیری نسبتی جمع آوری شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته و روایی آن
با نظر متخصصان و اساتید تایید شد، پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرانباخ فرهنگ کار و مهارت آموزی ٠/٧٣ بدست آمد
که مقدار ثبات لزم را داراست. برای تحلیل دادهها از آزمون تی تست مستقل استفاده شده است، یافته های تحقیق نشان
میدهد میزان متغیرهای فرهنگ کار و مهارت آموزی در هنرستان های فنی حرفه ای نسبت به هنرستان های کاردانش شرایط
بهتری دارند. در نتیجه هنرستان های کاردانش در جهت ارتقای کیفیت و کارایی مطلوب هنرجویان به عنوان سرمایه های
اقتصادی کشور باید شرایط بهتری را مهیا سازند و خود را ارتقا دهند.