چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف بررسي تاثير فناوري اطلعات و ارتباطات بر عملکرد شغلي اساتيد دانشگاههاي آزاد اسل مي شرق استان مازندران( شامل واحدهاي نکاء و بهشهر) پذيرفته شده است. روش تحقيق از نوع توصيفي- زمينه يابي، جامعه آماري، شامل کليه اساتيدي(اعضاء هيئت علمي و حق التدريس) که در سال تحصيلي ٩٤-٩٣ در اين دو واحد دانشگاهي مشغول تدريس بودند، که تعداد آنها مشتمل بر ٢٥٣ نفر و با مراجعه با جدول مورگان تعداد نمونه ١٦٢ نفر به دست آمد که با استفاده از نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شدند. ابزار گردآوري داده ها، پرسشنامه محقق ساخته که روايي صوري و محتوايي پرسشنامه با بهره گيري از نظرات اساتيد راهنما و مشاور و نيز برخي از اساتيد دانشگاه آزاد اسلمي واحد نکا مورد تاييد قرار گرفت و پايايي پرسشنامه بر اساس ضريب آلفاي
کرونباخ برآورد گرديد. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از آمار توصيفي ( فراواني و درصد) و آمار استباطي (آزمون همبستگي پيرسون و .....) و از طريق نرم افزار spss انجام شد. نتايج پژوهش به لحاظ آماري بيان گر آن بود که بين ميزان استفاده از فناوري اطلعات و ارتباطات با توانايي انجام کار، وضوح نقش، انگيزه شغلي، بازخورد و به طور کلي عملکرد شغلي اساتيد رابطه وجود دارد
Appearance of information and relation technology (I.T.) had important effect in several aspects
of life that this phenomenon quickly has made new requirements. Nowadays we can use I.T as a
tool for upgrading the quality of university masters’ function. The purpose of this research is the
effect of I.T. in job function of the masters in Islamic Azad university in east of mazandran-Neka
And Behshahr Branch. The way of doing this research is descriptive declared survey. The
statistics society in this research includes all masters who are teaching in Neka And Behshahr
Islamic Azad University in 93-94 that are 253 persons that from this persons only 162 individuals
are selected as the sample by use of Krejcie and Morgan table by by random class sampling. The
tools of collecting data is the ascertained questionnaire that its narrative theoretical approach
research literary research and also the guid of leader and supervisor was accepted. It perpetuity
was computed 0/78 through Cronbach alpha test. For analyzing data the spss software was used.
The results of this research showed that I.T. had positive effect on every items of job function
that includes (ability of doing job, clearness of teaching role, occupational motivation and,
receiving suitable feedback of masters’ own work). Also ranking every of these items in get
effect from I.T. was in this priority that I.T. had the most effect on ability of doing job of the
masters who are teaching in Islamic Azad universities in eastern section of Mazandaran, and
other items orderly receiving the suitable master’s feedback, job motivation, and the clearness of
teaching role are in next rank