چکیده:
" هدف اصلي" اين تحقيق اولويت بندي موانع بکارگيري تجارت الکترونيک در شرکتهاي کوچک ومتوسط شهرک هاي صنعتي
شرق استان مازندران در سال ١٣٩٥ بود." روش تحقيق" در اين پژوهش از لحاظ هدف کاربردي و از شاخه توسعه اي واز لحاظ
ماهيت جزء پژوهش هاي "توصيفي" از نوع "پيمايشي" مي باشد.جامعه آماري اين تحقيق را ١١ مدير ارشد از ١١ شرکت کوچک
ومتوسط که به طور تصادفي انتخاب شده بودند،تشکيل مي دهند." ابزار گردآوري داده ها" دو نوع پرسشنامه مي باشد که از پنج
پرسشنامه ساخته شده است؛پرسشنامه اول با طيف پنج گزينه اي ليکرت (با اعتبار کلي،٩٠%) و پرسشنامه دوم ،شامل پرسشنامه
مقايسات زوجي( AHP CI0.08) بوده که براي اولويت بندي موانع بکارگيري تجارت الکترونيک در نظر گرفته شده است." روش
تجزيه وتحليل داده ها" با استفاده از آمار توصيفي (شامل: فراواني،درصد،ميانگين وانحراف معيار)و آماراستنباطي(شامل: آزمون
کلموگروف-اسميرنوف،خي دو،آزمون فريدمن و آزمون FAHP)انجام شد."نتايج تحقيق " نشان داد که تمامي ابعاد مورد سنجش
در تحقيق در موانع بکارگيري تجارت الکترونيک توسط شرکت هاي کوچک ومتوسط مؤثر بوده اند؛که با اولويت بندي به
ترتيب:١.بعد فني وتکنيکي؛٢. بعد سازماني؛٣. چالش هاي فرهنگي و اجتماعي؛٤. بعد محيطي؛٥. چالش هاي مديريت بيشترين و
کمترين تأثير را در موانع بکارگيري تجارت الکترونيک داشته اند.