چکیده:
با توجه به اهمیت مداخله زودهنگام مشکلات خواندن در دانش آموزان، طراحی الگوی مهارت های زمینه ای خواندن ضروری به نظر می رسد. پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبار یابی الگوی مداخله ای مهارت های زمینه ای خواندن و بررسی اثربخشی آن بر مهارت خواندن دانش آموزان در معرض خطر اختلال خواندن و با روش تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی متوالی انجام شد. در بخش کیفی پژوهش از روش تحلیل محتوای استقرایی و در روش کمی از طرح شبه آزمایشی گروه آزمایش – گروه کنترل با طرح پیش آزمون – پس آزمون استفاده گردید. نمونه هدفمند انتخابی در بخش کیفی پژوهش، متن های استخراج شده از مصاحبه کارشناسان و محتوای 38 مورد از مقالات و کتب مرتبط با مهارت زمینه ای خواندن و نمونه پژوهش در بخش کمی 32 نفر از کودکان در معرض خطر اختلال خواندن بودند. ابزار این پژوهش آزمون خواندن و نارساخوانی(نما) می باشد. با تحلیل محتوای استقرایی 6 مقوله نهایی شامل مهارت عصب شناختی، مهارت حسی، مهارت فضایی، مهارت بیان شفاهی، آگاهی واج شناختی، نام گذاری سریع خودکار(RAN) استخراج و الگوی مفهومی طراحی و سپس الگوی کاربردی آموزش مهارت های زمینه ای خواندن طراحی شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش اندازه گیری مکرر حاکی از اثر بخشی الگوی مداخله ای مهارت های زمینه ای بر مهارت خواندن دانش آموزان در معرض خطر اختلال خواندن می باشد. بر اساس نتیجه بهدستآمده از پژوهش حاضرمیتوان از آموزش الگوی تدوین شده ی مهارت های زمینه ای خواندن برای بهبود مهارت های خواندن دانش آموزان استفاده کرد.
According to The importance of diagnosis And early intervention Reading problems in students, Conceptual pattern design Underlying skills Read it seems necessary. This study aims to Design and validation Interventional pattern Underlying skills Read and Study Its effectiveness On the reading skills of students At risk of reading problems And mixed with the research method Of consecutive heuristic type Done. In the qualitative part of the research Inductive Content Analysis Method And in a quantitative way From the quasi-experimental design Experimental group - control group With pre-test - post-test design Were used. Selected targeted sample In the qualitative part of the research, Extracted texts From expert interviews and the contents of 38 articles And related books Underlying skills Read And research sample In the quantitative data section32 person from Children at risk Were reading disorder. With inductive content analysis In the qualitative part of the research, 6 categories of final Including Neurological skills, Sensory skill, Spatial skill, Verbal expression skills, Phonological awareness, Rapid automatic naming Extract and First, the conceptual model Includes extractive design elements And then Applied Pattern training Underlying skills Read Was designed. The tools of this research is Reading and Dyslexia test That's for Measuring reading problems Has been used. data analysis Using the method Repeated measures Indicative Effectiveness Interventional pattern Underlying skills On reading skills is Students at risk Reading disorder. Based on the results obtained from the present study Can from Pattern training Prepared Underlying skills Read for improving Students' reading skills Be used.
خلاصه ماشینی:
1 Pfost 2 Alex 3 Ekstrand 4 Norris 5 Taft & KrebsLazendic 6 Levy, Myslín, Rayner, Leinenger روش در اين پژوهش از روش تحقيق آميخته و از نوع متوالي اکتشافي با طرح تدوين مدل استفاده شد.
در اين پژوهش ، گردآوري اطلاعات کيفي با کدگذاري نکات کليدي 1 Gall انجام شده است و مشارکت کنندگان در پژوهش به شيوة نمونه گيري هدفمند انتخاب شد و تا اشباع در نهايت تعداد ٣٨ منبع کتبي در حوزة اختلال يادگيري و مفاهيم زمينه اي خواندن و ١٤ نفر از معلمان با سابقه در حوزة اختلال يادگيري بوده اند که مورد مطالعه قرار گرفتند و به روش نکات کليدي، کدگذاري شدند (جدول ١).
براي بررسي اعتبار دروني الگوي مفهومي و روندي از پرسشنامۀ محقق ساخته استفاده شد که روايي آن از طريق بررسي متخصصان و پايايي آن ها با استفاده از آلفاي کرونباخ به ترتيب ٠/٨٣ به دست آمد همچنين براي بررسي اعتبار بيروني از آزمون خواندن و نارساخواني (نما) استفاده شد؛ اين آزمون براي دانش آموزان دختر و پسر پايه اول تا پنجم دبستان توسط کرمي نوري و مرادي (١٣٨٨) هنجاريابي شده و شامل ده آزمون فرعي است .
J. 6 Alex 7 Ekstrand 8 Norris 9 Taft & KrebsLazendic 10 Levy, Myslín, Rayner, Leinenger اما آن چيزي که با نگاه به اين مطالعات آشکار ميشود تفاوت مؤلفه هاي تحت موقعيت هاي متفاوت سني قرارگيري اين کودکان و ساختار زباني، نياز به الگوها و نياز به الگوهاي خاص و بومي براي مهارت هاي زمينه اي خواندن زبان فارسي بوده است .
The link between reading ability and visual spatial attention across development.
Journal of Research in Reading, 31, 203-223 Vellutino, F.