چکیده:
روشنفکری دینی امام در کسوت آموزههای وصیتنامه با نقد بنیادین سیاستهای پهلوی، اسلامستیزی غرب و شرق را به مبارزه طلبیده بود. بنمایۀ مذهبی وصیتنامه، برگرفته از سنّتهایاسلامیای بود که قرنها مانند یک عرف اجتماعی در میان ایرانیان وجود داشت. هدف: هدف از نگارش این مقاله، بازخوانی اندیشههای مبارزاتی امام (ره) با شالودههای غربی و شرقی رژیم پهلوی از رهگذر وصیتنامۀ ایشان بود. روش: برای گردآوری اطلاعات از شیوۀ کتابخانهای استفاده شد. از این رو، روش هرمنوتیک قصدگرای اسکینر، با تحلیل متن وصیتنامه توانست به بازخوانی از سنّتها و کشف نیت مولف بپردازد. یافتهها: روش قصدگرای اسکینر با تشریح رابطۀ بین نظر و عمل سیاسی امام، ضمن فهم نیت متن وصیتنامه به عنوان ایدئولوژی ایشان، به همترازی آن با متن و غبارروبی از ایدئولوژی رقیب پرداخت. نتیجهگیری: مبتنی بر روش اسکینر، وصیتنامۀ امام به عنوان ایدئولوژی برتر، سهم خود را در کنش و واکنش فکری، عملی و مبارزاتی عصر خویش و پس از آن ایفا کرده بود. از این رو با خوانش متن، هم امکان پی بردن به نیت امام به عنوان مولف متن فراهم میشد و هم بر روشنفکری ایشان نظری افکنده میشد.
Objectives: The religious intellectual of Imam Khomeini in his instructions Will was based on the fundamental criticisms of Pahlavi policy with the roots of west and East masters. The Religious content of this text comes from the Islamic traditions, which has been as a social custom among the Iranians during Centuries. Aim: The aim of this paper is to review the campaign thoughts of Imam with the western and eastern foundations of pahlavi regime as through his will. Method: library method was used for data collection; therefore Skinner's Hermeneutics method was able to analyze the text by analyzing the text reading tradition and discovering the Author’s intentions. Results: Skinner’s method, explaining the relation between viewpoint and political action of Imam; besides understanding the intention of the text as an intellectual ideology, deals with its alignment with context and ideology from rival ideologies. Conclusion: based on Skinner's method, Imam’s will as the dominant ideology has played its part in action and reaction intellectual, partical and radical in his era and after them. Thus, by reading the text, it was possible to infer the intention of Imam as the author of the text and his enlightenment.