چکیده:
اگر چه میدان و فرصت بازی معینی به شیطان و یارانش داده شده است ولی جهان براساس یک سری سنن و قوانین لایتغیر الهی اداره می شود. در بسیاری از آیات قرآن به برخی از این قوانین و سنن اشاره شده است. سنت هدایت و ارسال پیامبران، سنت ابتلاء و امتحان، سنت امداد، سنت توفیق، سنت اتمام حجت، سنت املاء و سنت استدراج از جمله این سنت ها هستند اما در چند آیه از جمله در آیه ۲۳ سوره مبارکه «فتح» روی ثابت بودن این قوانین الهی، و غیر قابل تبدیل و تحویل بودن آن ها تاکید می فرماید. سنت های الهی که سرنوشت تمام امت ها و ملت ها در طول تاریخ براساس آن رقم زده می شود و هیچ حکومت و قدرتی را یارای گریز از آن ها نیست. اتحاد به عنوان مهم ترین راهبرد برای جامعه پذیری و امت سازی در آموزه های قرآنی و نبوی مورد اهتمام و توجه بوده است. برای ساخت امتی یگانه با ویژگی های جامعه نمونه و برتر (امت شاهد) نیاز به بازسازی در بینش و نگرش مردمانی است که به طور فطری گرایش به اختلاف و استخدام دیگری و بهره کشی از هم نوع دارد. در این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به به تبیین و بررسی راه کارهای قرآنی برای تعریف حقوق بشر و هم گرایی از جمله پرداخته شده است.
Although Satan and his allies have been given a certain playing field and opportunity, the world is governed by a series of immutable divine traditions and laws. Many of these verses and traditions are mentioned in many verses of the Qur'an. The tradition of guiding and sending the prophets, the tradition of affliction and examination, the tradition of relief, the tradition of success, the tradition of completing the argument, the tradition of spelling and the tradition of extraction are among these traditions, but in a few verses, including verse 23 of Surah Al-Fath, it emphasizes these divine laws, and their irreversibility and deliverability. Divine traditions on which the destiny of all nations and peoples is determined throughout history and no government or power can escape from them. Unity has been considered as the most important strategy for socialization and empowerment in Quranic and prophetic teachings. In order to build a single nation with the characteristics of a model and superior society (the control nation), it is necessary to reconstruct the insights and attitudes of people who naturally have a tendency to disagree and employ others and exploit of the same kind. In this article, with a descriptive-analytical method, the Qur'anic strategies for defining human rights and integration are discussed.
خلاصه ماشینی:
علامه محمدتقي جعفري در رابطه با مفهوم عام و خاص دين بر اين باور بود که دين در معناي عام خود، نوعي ارتباط ماوراي طبيعت و خدا با انسان براي رشد و به کمال رساندن آدمي است ؛ ولي دين به معناي خاص آن ، مجموعه ي هست ها و بايدهاي مستند به خداوند است که از طريق وحي و سنت معصومين عليهم السلام براي هدايت و کمـال انسـان هـا ظهـور يافتـه اسـت و بـه عبـارتي ديگـر، ديـن مجموعه اي از هدايت هاي عملي و علمي است که از طريق وحي و سـنت بـراي فـلاح و رسـتگاري آدمي در دنيا و آخرت آمده است (جعفري، ١٣٧٥: ٢٨ـ١٦).
از اين رو، دور از انتظـار نيسـت کـه جامعـه شناسان هنگام سخن گفتن درباره ي دين ، کاري به جنبه آسماني آن نداشـته باشـند و آن را سـاخته ذهن بشر و تکامل يافته جادو بدانند که براي تأمين نيازهاي معيشتي ساخته شده است ؛ زيرا ديـدگاه علمي هر چيز را از آسمان فرو ميکشد و آن را تشريح و تبيين ميکند.
Research Article Explaining human rights and the integration of Muslims from the perspective of Islamic jurisprudence and law Fatemeh Zarei1 and Shahrokh Mohammadi 2 Date of received: 2021/03/07 Date of Accept: 2021/03/16 Abstract Although Satan and his allies have been given a certain playing field and opportunity, the world is governed by a series of immutable divine traditions and laws.
Translated and written by Mohammad Hejazi, Tehran: Ibn Sina Publications.