چکیده:
در این پژوهش تلاش شده الگوهای تربیتی سوره غافر در آموزههای ارائهشده در تفسیر المیزان کشف شود. ازاینرو از روش پژوهشی دادهبنیاد استفاده شده و در نهایت، 458مفهوم، 6مولفه و46 مقوله جزئی تربیتی استخراج شده است.
این مقاله سوره غافر را با رویکرد تربیتی بررسی مینماید؛ زیرا فلسفه بعثت پیامبران و اساسیترین وظیفه اولیای الهی و متولیان و مربیان جامعه اسلامی، تربیت اسلامی است که یکی از مهمترین و عمدهترین معارف اسلامی را نیز تشکیل داده است. برخی از مهمترین مولفههای تربیتی شناسایی شده سوره غافر در تفسیر المیزان عبارتاند از: مربی (الله، رسول،...)، متربی (امت نبی اکرم، برخی مومنان، موسی و...)، زمینه (مقدمه آوردن، رعایت آداب و...)، موانع تربیتی (فساد، گناه و...)، اهداف (ورود به جهنم و بهشت و...)، نتایج (آگاهسازی متربی، پیروی از مربی و...)، فایده تربیت (دلگرمی مربی و زیاد شدن عطوفت متربی)، مبانی (رعایت مساوات، عمل و عکسالعمل و...)، قاعده (دنیا دار فانی و آخرت دار باقی و...)، روش (تذکر و عاقبتاندیشی و...) و ابزار تربیتی (استشهاد آوردن، استفاده از قواعد ادبی و...). و این ابعاد تربیتی شناسایی شده و شش الگو و مدل تحقیق را تشکیل داده است.
خلاصه ماشینی:
اين مقاله سوره غافر را با رويکرد تربيتي بررسي مي نمايد؛ زيرا فلسفه بعثت پيامبران و اساسي ترين وظيفه اولياي الهي و متوليان و مربيان جامعه اسلامي، تربيت اسلامي است که يکي از مهم ترين و عمده ترين معارف اسلامي را نيز تشکيل داده است .
در اين مقاله سوره مبارکه غافر محور تحقيق قرار گرفته و مبنا، اصول و روش هاي تربيتي آن ، از تفسير الميزان استخراج شده است و در نهايت با ارائه نمودارها، به ترسيم يک الگوي تربيتي پرداخته است .
(دهخدا، ١٣٧٧؛ معين ، ١٣٤١؛ عميد، ١٣٨٩: ذيل زمينه ) در اين نوشتار نيز به مقدمات و فراهم آوردن مقدمات براي يک امر تربيتي و تحقق اهداف تربيت ، زمينه تربيت گفته شده است ، که علامه با توجه به آيه ٣ سوره غافر، خوف و رجا نسبت به معاد را زمينه ساز اهداف تربيتي مي داند؛ چراکه اعتقاد به روز حساب باعث ميشود مردم در بين خوف و رجا قرار گيرند؛ خوف از عذاب ، و اميد به ثواب که هر دو انسان را به عبادت و محقق شدن هدف تربيتي وامي دارد.
بررسي شاخصه هاي تربيت در سوره غافر به صورت کدگذاري باز در اين مرحله آيات با دقت مورد تأمل قرار گرفته و شاخصه هاي تربيتي، اعم از اصول ، مبنا، روش ، موانع و ساير موارد مذکور به آيات عرضه شده و با توجه به تفسير و توضيح آيه ، کدگذاري باز انجام مي گيرد.