چکیده:
درس انشا و نگارش فارسی یكی از دروس پایه و اصلی برای تفكر و خلاقیت در دانش آموزان است. اما
متاسفانه تدریس انشا و نگارش فارسی با شیوه های خلاق که دانش اموزان را در نوشتن ماهر و توانا کند در
مدارس کشور ما رایج نیست و کم اهمیت تلقی می شود و عدم اموزش صحیح آن ،یكی از علل اصلی نا
توانی در نوشتن محسوب می گردد. اقدام پژوهی حاضر با هدف تقویت جمله سازی و انشا در دانش اموزان
کلاس چهارم شهید آیت الله دستغیب انجام شده است. از آن جایی که پس از چند هفته که در مدرسه
شهید آیت الله دستغیب تدریس می نمودم به علت دو زبانه بودن، مدت کوتاه آموزشی، فقر فرهنگی
اقتصادی، بی سوادی والدین و ... دانش آموزان در دروس تحصیلی بخصوص مهارت نوشتن دچار مشكل
بودن و این مساله را درآموزشگاه شهید آیت الله دستغیب با 22 دانش آموزی که داشتم بیشتر احساس
کردم و بر آن شدم تا راهی برای حل این مشكل پیدا کنم به همین منظور از تجارب همكاران، کتب و اقدام
پژوهش های انجام شده در این راستا استفاده کردم و روش هایی چون: شاداب سازی کلاس و ایجاد کتاب
خانه کلاسی، قصه گویی، پخش فیلم و خلاصه نویسی وقایع فیلم، ساختن کیسه جادویی و قرار دادن اشیاء
مختلف درآن، خلاصه نویسی کتاب های جذاب و انواع بازی ها و ... را انتخاب کردم و آن را در کلاس خود
به اجرا در آوردم که ارزشیابی و بازدید های بعمل آمده حاکی از پیشرفت کار بود در آخر با مقایسه نمرات و
گزارش بازدید و اظهار نظر همكاران و تایید روش های انجام شده به این نتیجه رسیدم که به هدف خود که
همانا تقویت جمله سازی و انشا بود نائل آمدم.