چکیده:
در تحقیق حاضر به بررسی نقش میانجی گرایش کارآفرینی بر رابطه استراتژی نوآوری با عملکرد نوآوری بانک صادرات
پرداخته شده است. مدل مفهومی تحقیق برگرفته از مدل مالک ) 2013 ( و کارابولوت ) 2015 ( و نلسون ) 2015 ( میباشد.
پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی بوده و ابزار جمعآوری اطلاعات آن شامل پرسشنامهی استاندارد میباشد. جامعه - آماری تحقیق را کارمندان شعب منطقه یک بانک صادرات در شهر تهران تشکیل میدادند که طبق آمار واحد منابع انسانی بانک صادرات، تعداد این پرسنل حدود 600 نفر است. با توجه به محدود بودن تعداد اعضای جامعه از فرمول کوکران برای تعیین حجم نمونه استفاده شد؛ که با قرار دادن حجم جامعه ) 600 نفر( در فرمول کوکران، حجم نمونه، 235 نفر تعیین گردید. روش نمونه گیری برای جامعه آماری مدیران و پرسنل بانک صادرات، تصادفی ساده متناسب با حجم ) - 235 نفر( بوده است. به منظور بررسی ادبیات مربوط به استراتژی نوآوری، جهتگیری کارآفرینی و عملکرد نوآوری از روش کتابخانه ای استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار PLS بهره گرفته شده است.
نتایج بررسی فرضیات نشان داد؛ گرایش کارآفرینی، در رابطه بین استراتژی نوآوری و عملکرد نوآوری در بانک صادرات نقش میانجی ایفا میکند.