چکیده:
زمینه و هدف: دیابت، فعالیتهای روزانه را مختل میکند و کیفیت زندگی و بهزیستی روانی افراد را در ابعاد مختلف تحت تاثیر قرار میدهد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش شناخت رفتاری مبتنی بر ذهنآگاهی بر هوش معنوی و بهزیستی روانشناختی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ انجام شده است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون در سال 1397 انجام شد. جامعه هدف شامل کلیه بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعهکننده به کلینیک دکتر شایسته، بیرجند بودند که از بین آنان۳۰ نفر به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. معیار ورود به مطالعه عبارت از تایید بیماری دیابت توسط پزشک و سن بود. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (۱۹۸۹ م.) و پرسشنامه هوش معنوی کینگ (۲۰۰۸ م.) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس و نرمافزار آماری SPSS 18 انجام شد.
ملاحظات اخلاقی: پیش از شروع جلسات، افراد شرکتکننده از موضوع و روش اجرای جلسات مطلع گردیدند و رضایت آگاهانه و شفاهی آنان کسب شد.
یافتهها: آموزش شناخت رفتاری مبتنی بر ذهنآگاهی بر هوش معنوی بیماران دیابتی تاثیر معنیداری داشت (037/0=p، 81/4=F). همچنین، آموزش شناخت رفتاری مبتنی بر ذهنآگاهی به طور معنیداری متوسط بهزیستی روانشناختی بیماران دیابتی را افزایش داد (001/0=p، 686/17=F).
نتیجهگیری: یافتهها نشان داد آموزش شناخت رفتاری مبتنی بر ذهنآگاهی بر هوش معنوی و بهزیستی روانشناختی بیماران دیابتی تاثیر معنیداری دارد. بنابراین توصیه میشود آموزش ذهنآگاهی در برنامههای آموزشی مبتلایان به دیابت نوع 2 گنجانده شود.
Background and Aim: Diabetes disrupts the flow of life and affects the quality of life
and psychological well-being of people in different dimensions. The purpose of this
study was to determine the effectiveness of mindfulness-based cognitive behavioral
training on spiritual intelligence and psychological well-being of diabetic patients in
Birjand.
Materials and Methods: This study was a quasi-experimental study with pre-testpost-
test, which has done in 2018. The target population included all patients with
type 2 diabetes who had referred to Dr. Shayesteh clinic in Birjand, of whom 30 were
accessible selected and randomly divided into intervention and control groups.
Inclusion criteria were confirmation of diabetes by physician and age. Ryff
Psychological Well-Being Questionnaire (1989) and King's Spiritual Intelligence
Questionnaire (2008), were used to collect data. Data analysis, was performed by
using Analysis of Covariance and SPSS 18 statistical software.
Ethical Considerations: Before the beginning of the sessions, the participants were
informed about the subject and method of conducting the sessions and so their
informed and verbal consent was obtained.
Findings: Mindfulness-based cognitive behavioral training has an impact on spiritual
intelligence. (F=4.81, P=0.037) In addition, mindfulness-based behavioral cognition
training significantly increased the average psychological well-being of diabetic
patients. (F=17.686, P=0.001)
Conclusion: The results showed that mindfulness-based cognitive behavioral
training has an impact on spiritual intelligence and psychological well-being of
diabetic patients. Therefore, it is recommended to include mindfulness training in the
educational programs of patients with type 2 diabetes.