چکیده:
حکمرانی شبکهای، فضاهای جدیدی از حکومت را، با رفع دوگانگیهای سنتی دولت و جامعه فراهم کردهاست که از طریق بسیج دانش، منابع شهروندان مسئول، نهادهای جامعه مدنی، سازمانهای عمومی و شرکتهای خصوصی امکانپذیر میشود. هدف از پژوهش حاضر، مدلسازی حکمرانی شبکههای اجتماعی داخلی است. روش تحقیق ترکیبی، مبتنی بر تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی- کمّی) است. جامعه آماری در بخش کیفی، خبرگان دانشگاهی و مدیران فناوری اطلاعات سازمانهای اجرایی و در بخش کمّی، مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات سازمانهای اجرایی منتخب شهر مشهد در تابستان سال 1399 و در حدود 25 سازمان اجرایی به تعداد تقریبی 1250 نفر هستند. در بخش کیفی با استفاده از روش گلولهبرفی تا رسیدن به اشباع نظری با 12 خبره، مصاحبه عمیق انجام شد و در بخش کمّی، برای سنجش مدل، پرسشنامه محققساخته 68 گویهای با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای در بین 294 نفر از نمونه ها توزیع شد. روایی پرسشنامه با روش صوری و محتوایی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ به میزان 84/0 مورد تایید قرار گرفت. دادههای کیفی با تحلیل داده بنیاد در نرم افزار MAXqda2018 و دادههای کمی با استفاده از معادلات ساختاری (تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی) و با نرمافزارهای SPSS و AMOS تحلیل شد. نتایج بخش کیفی حاکی از آن است که مدل حکمرانی شبکههای اجتماعی داخلی دارای 9 بعد است که عبارتاند از: شرایط علّی (ارتباطات موثر)، شرایط زمینهای (عوامل زمینهای)، شرایط مداخلهای (سیاستگذاریهای دولتی و پیشرفت اجتماعی)، راهبرد (امنیت و اعتماد و سیاستهای راهبردی) و پیامد (خانواده، کیفیت ارتباطات و سرنوشت سیاسی). نتایج بخش کمّی نشان داد تمامی ابعاد مدل پارادایمی پژوهش، مورد تایید واقع شدهاند.
The Governance provides networks of new spaces of government by eliminating the traditional dichotomies of government and society, which are made possible through the mobilization of knowledge, the resources of responsible citizens, civil society institutions, public organizations and private companies. purpose of this study is to model the governance of internal social networks, a combined research method based on exploratory mixed research (qualitative-quantitative). The statistical population in the qualitative part of academic experts and information technology managers of executive organizations and in the quantitative part, managers and information technology experts of selected executive organizations in Mashhad in the summer of 1399 were about 25 executive organizations with an approximate number of 1250 people. In the qualitative part, using the snowball method to achieve theoretical saturation, in-depth interviews were conducted with 12 experts, and in the quantitative part, to measure the model, a 68-item researcher-made questionnaire using stratified random sampling method among 294 Samples were distributed. The validity of the questionnaire was confirmed by face and content method and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha method by 0.84. Qualitative data were analyzed using grounded theory technique in MAXqda2018 software and quantitative data were analyzed using structural equations (exploratory and confirmatory factor analysis) with SPSS and AMOS software. The results of the qualitative part indicate that the governance model of internal social networks has 9 dimensions: causal conditions (effective communication), contextual conditions (contextual factors), intervention conditions (government policies and social progress), strategy (security). And trust and strategic policies (and consequences) (family, quality of communication, and political destiny). The results of the quantitative section showed that all dimensions of the research paradigm model were confirmed.
خلاصه ماشینی:
مدلسازی حکمرانی شبکههای اجتماعی پیامرسان داخلی مورد مطالعه: شهر مشهد تانیا نیکوخصال 1 حمید عرفانیان خانزاد 2 مسعود احمدی 3 تاریخ دریافت: 14/12/1399 نوع مقاله: علمی- پژوهشی تاریخ پذیرش: 29/4/1400 شماره صفحه: 151-179 چکیده حكمراني شبكهاي، فضاهاي جديدي از حكومت را، با رفع دوگانگيهاي سنتي دولت و جامعه فراهم کردهاست که از طريق بسيج دانش، منابع شهروندان مسئول، نهادهاي جامعه مدني، سازمانهاي عمومي و شركتهاي خصوصي امكانپذير ميشود.
نتایج بخش کیفی حاکی از آن است که مدل حکمرانی شبکههای اجتماعی داخلی دارای 9 بُعد است که عبارتاند از: شرایط علّی (ارتباطات مؤثر)، شرایط زمینهای (عوامل زمینهای)، شرایط مداخلهای (سیاستگذاریهای دولتی و پیشرفت اجتماعی)، راهبرد (امنیت و اعتماد و سیاستهای راهبردی) و پیامد (خانواده، کیفیت ارتباطات و سرنوشت سیاسی).
پرسش نخست: ابعاد مدل حکمرانی شبکههای اجتماعی پیامرسان در مشهد، کداماند؟ برای تشخیص این مسئله که تعداد دادههای مورد نظر (اندازه نمونهها و رابطه بین متغیرها) برای تحلیل عاملی مناسب هستند یا خیر، از شاخص آزمون تناسب کایزرـ مایر 3 و آزمون بارتلت 4 استفاده شد.
جدول5) تحليل مسير مدل پارادايمی پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} پرسش سوم: اولویتبندی هر یک از ابعاد مدل حکمرانی شبکههای اجتماعی پیامرسان در مشهد چگونه است؟ در این بخش، بررسی اولویتها با استفاده از آزمون فریدمن انجام شد.
……… 127 The Modeling of Governance of of Internal Messaging Social Networks (Case Study: Mashhad City)/ Tanya Nikokhesal, Hamid Erfanian Khanzad, Masoud Ahmadi ……..