چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه میان جوعاطفی خانواده با رشدخودمختاری و احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه در ایام کرونا بوده است. روش تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر شهرکرد در سال تحصیلی 1399-1400 تشکیل داد که مطابق با آمار های دریافتی حجم جامعه 1400 نفر برآورد شده است. نمونه این پژوهش 300 نفر بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و بر اساس جدول انتخاب نمونه کرجسی و مورگان (۱۹۷۰) انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های پژوهش شامل پرسشنامه جوعاطفی خانواده نودرگاه فرد (1373)، پرسشنامه رشد خودمختاری آیووا (1986) و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه بری، بتی و وات (2004) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و روش های آمار استنباطی مانند ضریب همبتگی پیرسون استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد میان نمره کل جوعاطفی خانواده با نمره کل رشد خودمختاری و حیطه های آن در سطح آلفای p<0.05 رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و زیر مقیاس های وابستگی متقابل، استقلال عاطفی-والدین و استقلال عاطفی دوستان و همسالان بیشترین ارتباط را با جوعاطفی خانواده دارند (p<0.01). همچنین دیگر یافته پژوهش نشان داد بین نمره کل جو عاطفی خانواده با نمره کل احساس تعلق به مدرسه و زیرمقیاس های آن در سطح آلفای p<0.5 رابطه منفی و معناداری وجود دارد و زیر مقیاس های مشارکت در اجتماع، مشارکت علمی و احساس احترام بیشترین ارتباط را با جوعاطفی خانواده دارند (p<0.01).
خلاصه ماشینی:
تحقیقات نشان میدهند که حمایت و گرمی والدین در محیط خانواده با استقلال رفتاری، اقتدار فرزندان و خودمختاری آنان رابطه مثبت و با اشکال غیرخود مختار آن رابطه منفی دارد (تنهای رشوا 6 Costa"/>Costa"/> و هم 7 "Deci"/>"Deci"/> و همکا 8 "Ryan"/>"Ryan"/> و همکاران، 1994) و می تواند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را پیشبینی کند ( عسگری Murphy, Wickramaratne & Weissman Kendall Berger & Thoma Gagné Niemiec Costa Deci Ryan جزایری، 1397؛ مظاهری، سادات صادقی و حیدری، 1390؛ برونته سینک، مور و کارانو 1 ، ۲۰۰۶؛ سوننز و وتس 2 e"/>e"/>، ۲۰۰۵).
پژوه 8 No="162" Text="Bloom"/> No="162" Text="Bloom"/>، 9 nis & Owusu-Ansah"/>nis 10 te No="164" Text="Chapman"/>te No="164" Text="Chapman"/> و هم Bronte-Tinkew, Moore & Carrano Soenens & Vansteenkiste Guay & Vallerand Borgonovi & Ferrara Bouchard & Berg Roffey Mapfumo & Muchena Bloom Ashley, Ennis & Owusu-Ansah Chapman تحصیلی (وننزل، بتل، راسل و لونی 1 ، ۲۰۱۰)، تمایل به شرکت در فعالیت های فوق برنامه 2 f"/>f"/>، ۲۰۰۹) و حضور به موقع در مدر 3 o"/>o"/>، ۲۰۱۱) رابطه د > به نظر می رسد والدین نقش زیادی در احساس تعلق به مدرسه دارند (موتاهان، او سترل و هاوکینز، ۲۰۱۰).
بدین ترتیب پژوهش حاضر به بررسی رابطه جوعاطفی خانواده با رشدخودمختاری و احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان دختر مقطع دوم متوسطه در ایام کرونا Wentzel, Battle, Russell & Looney Saelhof Ito Hong & Espelage Murray-Harvey & Slee روش پژوهش طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن شامل همه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر شهرکرد در سال تحصیلی 1399-1400 بوده است.