چکیده:
مفهوم مزیت رقابتی، ارتباط مستقیم با ارزش های مورد نظر مشتری دارد به نحوی که در یک طیف مقایسه
ای هر چه قدر ارزش های عرضه شده یک سازمان به ارزش های مورد نظر مشتری نزدیکتر یا با آن منطبق
تر باشد . می توان گفت که سازمان، نسبت به رقبای خود در یک یا چند معیار رقابتی دارای برتری و مزیت
است. این تحقیق در یکی از شرکت های تولید شوینده انجام شده است. هدف آن تعیین تأثیر ویژگی های
نیروی انسانی بر کسب مزیت رقابتی می باشد. برای این منظور با استفاده از رابطه کوکران 131 نفر نمونه
انتخاب شده و پرسشنامه میان آنها توزیع شد. پس از جمع آوری و تحلیل دادها، مشخص گردید که هر پنج
عامل تعهد شغلی، پیشرفت شغلی، امنیت شغلی، خود مدیریتی و حقوق بالا بر مزیت رقابتی تاثیرگذار
هستند که در میان آنها حقوق بالا، بالاترین اهمیت را دارد. بنابراین سازمان می تواند جهت افزایش مزیت
رقابتی به این عوامل توجه کند.