چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش راهبردهای خود تنظیمی و انگیزه پیشرفت در فرسودگی تحصیلی دانش
آموزان دختر می باشد. روش پژوهش در تحقیق حاضر از نوع همبستگی و پیمایشی میباشد. جامعه آماری
تحقیق حاضر دانشآموزان دوره متوسطه در شهر مشگینشهر استان اردبیل در سالتحصیلی 93 - 92 مشغول
به تحصیل می باشند. آزمودنیهای پژوهش شامل 200 نفر که بهصورت روش نمونه گیری خوشهای دو
مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه راهبردهای انگیزشی پین تریچودیگروت،
پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو،سالانو اوشوفلی استفاده شده است.
دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و به روش توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیری )مانوا( تجزیه و تحلیل
شد. نتایج آزمون نشان داد باورهای انگیزشی 21 / 0 از واریانس های فرسودگی تحصیلی و راهبرد های
یادگیری خودتنظیمی 65 / 0 درصد واریانس های فرسودگی تحصیلی را بصورت مثبت و انگیزه پیشرفت
66 / 0 واریانس های فرسودگی تحصیلی بصورت منفی پیش بینی می کند. همچنین این نتایج نشان داد
انگیزه پیشرفت 66 / 0 واریانس های فرسودگی تحصیلی و 25 / 0 درصد واریانس های خستگی تحصیلی به
صورت منفی پیش بینی می کند. به عبارت دیگر نتایج نشان داد راهبردهای خودتنظیمی رابطه مثبت و
معناداری با با فرسودگی تحصیلی دارد و پیش بینی کننده آن می باشد، همچنین انگیزه پیشرفت رابطه
منفی و معناداری با با فرسودگی تحصیلی دارد و آن را بصورت منفی پیش بینی می کند.