چکیده:
انسان همیشه در طول تاریخ تنها موجودي است که ادعاي اندیشه و تفکر داشته و دارد و به مدد همین
امکان، فرصت آموزش و یادگیري در بعد فردي و اجتماعی برایش فراهم می شود . تلاش براي همگانی
ساختن تفکر در بین مردم و به ویژه آموزش آن به نوجوانان از مباحث مهم دنیاي امروز است ؛ آموزشی که
کارکردهاي مؤثر آن از همان ابتدا متوجه زندگی شخصی نوجوان و در مراحل بعدي منجر به بهره مندشدن
هرچه بیشتر او از فرصت هاي مادي و معنوي در زندگی فردي و اجتماعی می شود و در مجموع ارتقاي
سطح فرهنگ جامعه را به دنبال خواهد داشت . بر همین اساس در این مقاله به تعریف تفکر پرداخته و
پیشینیه انواع تفکر مطرح شده و پس از طرح مسئله و ضرورت توجه به آن، با استفاده از روش اجراي
پژوهش به ضورت پیمایشی یا زمینه یابی برخی از ویژگیهاي بارز رشد دانش آموزان و دلالت آنها بر آموزش
مهارتهاي زندگی و نظریههاي همسوي مهارتهاي تفکر )انتقادي، خلاق، حل مسئله( تجزیه و تحلیل شده
است ، پس از آن با استناد به دیدگاههاي مختلف صاحبنظران تربیتی و پژوهشی که انجام شده توجه به
آموزش تفکر خلاق و روش حل مسئله را ، روشی مؤثر براي پرورش تفکر پژوهشی معرفی کرده است. سپس،
نتایج اجمالی تحقیقاتی مرتبط را ، که مؤید تأثیر این روش در پرورش تفکر پژوهشی است، بیان کرده است.
در پایان، براساس تحلیل نظري انجام شده ، نتیجهگیري و مواردي نیز براي بهبود و اصلاح روشهاي آموزش
پیشنهاد شده است .