چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر آشفتگی محیطی و قابلیتهای پویا بر مزیت پایدار با توجه به نقش میانجی بازاریابی کارآفرینانه در شرکت کاله پرداخته است. روش تحقیق مورد استفاده از نوع توصیفی، پیمایشی میباشد. همچنین جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران بخشهای مختلف شرکت کاله شهر تهران می باشند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران ۸۲ نفر تعیین گردید و روش نمونه گیری پژوهش حاضر تصادفی ساده میباشد. داده های تحقیق با روش کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده و ابزار مورد استفاده پرسشنامه بوده است. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ ۰.۸۸۹ و روایی نیز با روش محتوایی مورد تایید قرار گرفته اند. بعلاوه، اطلاعات پژوهش به کمک نرم افزار SMARTPLS و با استفاده از آزمونهای آماری، توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که آشفتگی محیطی بر مزیت رقابتی پایدار و بازاریابی کارآفرینانه تاثیر مثبت و معناداری داشته است. همچنین نتایج نشان داد قابلیت پویا بر مزیت رقابتی پایدار و بازاریابی کارآفرینانه تاثیر مثبت و معناداری دارد. بازاریابی کارآفرینانه نیز بر مزیت رقابتی پایدار تاثیر مثبت و معناداری اشته است. بعلاوه نتایج نشان داد آشفتگی محیطی و قابلیت پویا از طریق نقش میانجی بازاریابی کارآفرینانه بر مزیت رقابتی پایدار تاثیر مثبت داشته اند.
The present study investigates the effect of environmental turmoil and dynamic capabilities on sustainable advantage with respect to the mediating role of entrepreneurial marketing in Kaleh Company. The research method used is descriptive-survey. Also, the statistical population of the present study includes all managers of different departments of Kalehshahr Company in Tehran. The sample size was determined using Cochran's formula of 82 people and the sampling method of the present study is simple random. The research data was collected by library and field methods and the instrument used was a questionnaire. The reliability of the questionnaires was confirmed by Cronbach's alpha method of 0.889 and the validity was confirmed by the content method. In addition, research data were analyzed using SMARTPLS software using statistical, descriptive and inferential tests. The results of this study indicate that environmental turmoil has a positive and significant effect on sustainable competitive advantage and entrepreneurial marketing. The results also showed that dynamic capability has a positive and significant effect on sustainable competitive advantage and entrepreneurial marketing. Entrepreneurial marketing also has a positive and significant impact on sustainable competitive advantage. In addition, the results showed that environmental turmoil and dynamic capability had a positive effect on sustainable competitive advantage through the mediating role of entrepreneurial marketing.
خلاصه ماشینی:
بعلاوه نتایج نشان داد آشفتگی محیطی و قابلیت پویا از طریق نقش میانجی بازاریابی کارآفرینانه بر مزیت رقابتی پایدار تاثیر مثبت داشته اند.
البته بعضی شرکتها نظیر شرکت کاله به موضوع بازاریابی کارآفرینانه اهمیت داده و آن را لازم و ضروری میدانند؛ بنابراین در شرایط آشفتگی محیطی و با عطف به جایگاه قابلیتهای پویا و بازاریابی کارآفرینانه در موفقیت شرکتها، پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سوال است که تاثیر آشفتگی محیطی و قابلیتهای پویا بر مزیت پایدار با توجه به نقش میانجی بازاریابی کارآفرینانه چگونه است؟ پیشینه تحقیق نظری قابلیت های پویا، به توانایی ابداع کردن منابع جدید و پیکره بندی مجدد منابع موجود برای حل مسائل ناشی از محیط خارجی می باشد.
نتایج پژوهش او نشان داد که آشفتگی محیطی بر توسعه محصول جدید و عملکرد شرکت تأثیر مثبت و معناداری داردبا توجه به مباني نظري، فرضیات پژوهش به شرح زير تدوين شده است: فرضیه اول: آشفتگی محیطی بر مزیت رقابتی پایدار تاثیر مثبت و معناداری دارد.
جدول 3: نتابج فرضیههای تحقیق {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج و پیشنهادات در این پژوهش بررسی تاثیر آشفتگی محیطی و قابلیتهای پویا بر مزیت پایدار با توجه به نقش میانجی بازاریابی کارآفرینانه در شرکت کاله از طریق معادلات ساختاری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج نشان دهنده تاثیر مثبت و وجود ارتباط بین آشفتگی محیطی و قابلیتهای بودند.
براساس نتایج حاصل از تاثیر قابلیت پویا بر مزیت رقابتی پایدار از طریق بازاریابی کارآفرینانه، پیشنهاد میگردد: مدیران شرکت به دنبال توسعه قابلیتهای پویا و ایجاد ارزش جدید از طریق محصولات یا خدمات خود باشند.