چکیده:
داستانهایی که برای نوجوانان نگاشته میشود، یکی از منابع قابل ارجاع برای آنهاست تا چارچوبهای پذیرفتهشدۀ جامعه را بهتر درک کنند. این آثار میتواند توانایی تصمیمگیری آنها برای حلّ چالشهای ورود به دورۀ جوانی و بزرگسالی را افزایش دهد تا به آسیبهای احتمالی دچار نشوند. این پژوهش به شیوۀ توصیفیتحلیلی و با بهرهگیری از تحلیلِگفتمان اجتماعی دیوید هوارث و نظریۀ نمایشی اروینگ گافمن، رمان امپراتور کلمات نوشتة احمد اکبرپور را تحلیل و بررسی میکند. انتخاب نظریههای مربوط به حوزۀ تحلیل گفتمان اجتماعی و جامعهشناسی به این دلیل است که بتوان جایگاهی را که نویسنده برای نوجوانان در جامعه قائل است و آن را در قالب داستانی برای آنان تعریف میکند، به درستی بررسی کرد. یافتههای پژوهش نشان میدهد نویسندۀ رمان، بزرگسالان را بهواسطۀ آگاهی و تجربۀ بیشتر، نسبت به نوجوان، مجاز میداند تا بدون نیاز به توضیح روشن، مسیر را برای او تعیین کنند اما برای پیروی از این مسیر، جلب اعتماد نوجوان را با سپردن تصمیمات و آزادیهای جزیی و نظرخواهی از او، لازم میداند. در این رمان کلید ارتباط میان این دو گروه سنی در دست بزرگسالان قرار دارد و رفتار نوجوانان کاملاً وابسته به رفتار بزرگترها است. همچنین نوجوان را یک کارگزار آزاد و مستقل نمیبیند که بتواند برای بهبود شرایط خود نقشی مؤثر ایفا کند.
Abstract Stories that are told to teenagers are one of the referable resources for them to better understand the accepted frames of society .These works can also increase their decision-making ability to solve the challenges of entering youth and adulthood. This research is a descriptive-analytical research using David Howarth`s social discourse analysis and Erving Goffman`s theory, analyzes and examines the novel by the Eperatoore Kalamat by Ahmad Akbarpour. Selecting theories about social and sociological discourse analysis is why it is possible to properly analyze the position a writer holds for adolescents. In the opinion of the author of the novel, because adults have more awareness and experience than adolescents are allowed to set paths for teenagers. But in order to follow this path, it is necessary to gain the trust of the teenager by giving him partial decisions and asking him for opinion. These novel describe teenage problems with older adults and adult mistakes in treating teenagers, but they know the key to the communication between these two age groups in the hands of adults and the behavior of teenagers completely dependent on the behavior of older people around them.
خلاصه ماشینی:
انتخاب نظریه های مربـوط به حوزة تحلیل گفتمان اجتماعی و جامعه شناسی به این دلیل است کـه بتـوان جایگـاهی را که نویسنده برای نوجوانان در جامعـه قائـل اسـت و آن را در قالـب داسـتانی بـرای آنـان تعریف میکند، به درستی بررسی کرد.
بنابراین ، نوع نگاه و انتخـاب هـای نویسـندگان حـوزة کـودک و نوجـوان بـه چنـین مخاطبـانی اهمیـت زیـادی دارد؛ ممکـن اسـت نویسـندگان دیدگاه های مسلط را گسترش ببخشند و به مخاطبان کودک و نوجوان القاء کنند یـا اینکـه بـا ایجاد روحیۀ انتقادی مخاطبان خود، هنجارهای رایج را به چالش بکشـند؛ چنانکـه کیمبرلـی رنلدز (Kimberley Reynolds) معتقد است رمان ها معمولاً هنجارهای اجتماعی را بـه چـالش میکشند و کتاب های کودک، این چالش ها را غالباً در خود پنهان میکنند.
مسـئلۀ اصـلی ایـن اسـت کـه نویسندة امپراتور کلمات به عنوان یک بزرگسال ، چگونه دیدگاه هـای شـکل یافتـۀ خـود را در داستان نمود میبخشد و در پردازش شخصیت های بزرگسال و نوجوان ، رابطۀ میان آن هـا را چگونه شکل میدهد؟ شخصیت های بزرگسال ، ساختارهای جامعه را تا چه حدّ بـر خـود و دیگران مسلط میدانند و به نوجوانان القاء میکنند؟ مقابلـه و پـذیرش نوجوانـان داسـتان در برابر این القائات چگونه است ؟ ٢.
را نابود کند شاید برای سفرشـان تصـمیم دیگری میگرفتند» (همان : ٣٢)، این عبارت ها بیانگر یـک «راز اسـتراتژیک » اسـت کـه اگـر بچه ها از آن باخبر شوند ممکن است از رفتن به سفر منصرف شوند؛ همچنین در ایـن مـوارد، بچه ها نسبت به نویسنده ، در مقام حضّـار قـرار مـیگیرنـد چراکـه راز اسـتراتژیک نیـات و قابلیت هایی است که آشکارشدن آن ها بـرای حضـار باعـث مـیشـود بـر اجرایـی کـه تـیم میخواهد ارائه دهد، مسلط شوند (گافمن ، ١٣٩٦: ١٦٢).