چکیده:
اﻣﺮوزه از ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺤﺮك اﺻﻠﯽ اﻗﺘﺼﺎد و ﻋﺎﻣﻞ رﻗﺎﺑﺖ و ﺑﻬﺒﻮد ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﯾﺎد ﻣﯽﺷﻮد، در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﯿﻢﻫﺎي ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻦ و اﺟﺮا و ﺗﺠﺎريﺳﺎزي اﯾﺪهﻫﺎي ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎﻧﻪ از اﻫﻤﯿﺖ وﯾﮋهاي ﺑﺮﺧﻮردارﻧﺪ. ﻓﺮآﯾﻨﺪ اﺟﺮاي اﯾﺪهﻫﺎي ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎﻧﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﺟﻤﻊآوري ﺗﯿﻢ اﺟﺮا، ﺗﺎﻣﯿﻦﻣﺎﻟﯽ، اﺧﺬ ﺗﺼﻤﯿﻤﺎت و در ﻧﻬﺎﯾﺖ اراﺋﻪ ﻣﺤﺼﻮل ﯾﺎ ﺧﺪﻣﺎت ﺟﺪﯾﺪ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن اﺳﺖ و ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻦ ﮐﻪ در ﺑﺴﯿﺎري از ﻣﻮارد ﻧﻘﺶ ﻣﺪﯾﺮ و ﻣﺎﻟﮏ ﮐﺴﺐوﮐﺎر را ﻧﯿﺰ دارد ﺑﺎﯾﺪ ﻣﯿﺎن ﺗﯿﻢﻫﺎ و ﮔﺮوهﻫﺎي درﮔﯿﺮ در ﻓﺮآﯾﻨﺪ، ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ اﯾﺠﺎد ﻧﻤﺎﯾﺪ و اﻫﺪاف آنﻫﺎ را ﺗﺎ ﺣﺪودي ﺑﺎ ﻫﻢ ﻫﻤﺴﻮ ﻧﻤﺎﯾﺪ.
ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎن ﻣﺎﻟﮏ ﮐﺴﺐوﮐﺎر ﺑﻮده و ﺑﻪوﺳﯿﻠﻪ رﯾﺴﮏ و ﺗﻼش ﮐﺴﺐ درآﻣﺪ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، درﺣﺎﻟﯽﮐﻪ رﻫﺒﺮان اﻓﺮادي ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ دﯾﮕﺮان را اداره، راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ و اﻟﻬﺎم ﻣﯽﺑﺨﺸﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ، رﻫﺒﺮان ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ در ﺗﻤﺎم اﺑﻌﺎد ﭼﻮن ارﺗﺶ، ﮐﻠﯿﺴﺎ، ﺳﯿﺎﺳﺖ و ورزش وارد ﺑﺸﻮﻧﺪ، درﺣﺎﻟﯽﮐﻪ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎن ﺑﻪ ﻃﻮر اﻧﺤﺼﺎري در ﻓﮑﺮ ﮐﺴﺐوﮐﺎر ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻣﺤﻘﻘﺎن رﻫﺒﺮي در دﻫﻪﻫﺎي ﮔﺬﺷﺘﻪ، ﺗﻮﺟﻪ ﺧﻮد را ﺑﻪ رﻫﺒﺮي ﮐﺎرﯾﺰﻣﺎﺗﯿﮏ، ﻣﺸﺎرﮐﺘﯽ و ﺗﺒﺪﯾﻠﯽ ﻣﻌﻄﻮف داﺷﺘﻪاﻧﺪ.