چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارائۀ الگوی مدیریت غیبت از کار با رویکرد ترکیبی انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اکتشافی است؛ که به صورت کیفی و کمّی (آمیخته) با استفاده از روشهای نظریة دادهبنیاد و تحلیل عاملی اکتشافی صورت پذیرفت. در بخش کیفی پژوهش، تعداد 19 مصاحبة عمیق و نیمهساختاریافته با جامعۀ خبرگان سازمانی و نیز کارکنانی که خود اقدام به غیبتهای مکرر کاری کردهاند انجام شد و در بخش کمّی 302 عدد پرسشنامة محققساخته بین کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور در استان اصفهان توزیع و سپس جمعآوری شد. روش نمونهگیری در بخش کیفی غیراحتمالی و از نوع هدفمند غیرمتجانس وابسته به معیار و در بخش کمّی تصادفی ساده بود. تجزیهوتحلیل دادههای کیفی به صورت دستی و نرمافزاری مکس کیو.دی.ای 12 بر اساس روش دادهبنیاد انجام پذیرفت و در بخش کمّی دادههای بهدستآمده از پرسشنامة تحلیل عاملی اکتشافی با کمک نرم افزار آماری اس.پی.اس.اس 26 تحلیل شد. یافتههای این پژوهش پس از اعمال روش دادهبنیاد به ارائة مدل مدیریت غیبت کاری کارکنان بر اساس روش تحلیل عاملی اکتشافی منجر شد.
This study aimed at presenting a model of employee absenteeism management using mixed methods approach. This applied, exploratory study was carried using grounded theory and exploratory factor analysis. The qualitative part involved 19 in-depth and semi-structured interviews with the organizational experts and employees who had been frequently involved with absenteeism. In the quantitative part, 302 questionnaires were distributed among the employees of Isfahan provincial branch of Iranian National Tax Administration. The non-probability, dependent heterogeneous sampling method was used for the qualitative part, and random sampling method was applied in the quantitative part. The analysis of the data collected in the qualitative section was done manually and using software MAXQDA 12 based on grounded theory. In quantitative part, the data obtained from the exploratory factor analysis of the questionnaire responses was analyzed using SPSS statistical software (version 26). The results of grounded theory led to the attainment of the employee absenteeism management model based on exploratory factor analysis.
خلاصه ماشینی:
در بخش کیفی پژوهش ، تعداد ١٩ مصاحبۀ عمیق و نیمه ساختاریافته با جامعۀ خبرگان سازمانی و نیز کارکنانی که خود اقدام به غیبت های مکرر کاری کرده اند انجام شد و در بخش کمی ٣٠٢ عدد پرسشنامۀ محقق سـاخته بـین کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور در استان اصفهان توزیع و سـپس جمـع آوری شـد.
در مقالـۀ حاضـر بـه برطرف شدن خلأهای نظری و عملی در زمینۀ غیبت و چگونگی مدیریت آن پرداخته شـد و محققان به صورت مشخص به دنبال پاسخگویی به این پرسش بودند که الگوی مدیریت غیبت از کار کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور در استان اصفهان چگونه است ؟ بیان مسئله همان طور که در بخش مقدمه اشاره شد غیبت شغلی موضوع مهمـی در سـازمان هاسـت کـه هزینه های مالی و انسانی زیادی به بـار می آورد (موحدیفر و همکـاران ٢٠١٦: ١٩٥) و از آن به مثابۀ یکی از دلایل اصلی کاهش بهره وری و ایجاد هزینه برای سازمان هـایی کـه بـه دنبـال اجرای برنامه های کاری منسجم هسـتند نـام بـرده مـیشـود (Pope Shi &Sears, Coberley , ٢٠١٢:٢٥١ Cascio ;٢٠١١:٨١٠ Mesch &Dalton ;٢٠١٣:٣٥٣).
روش پژوهش این پژوهش با هدف ارائۀ الگوی مدیریت غیبت کاری کارکنان در ادارۀ کـل امـور مالیـاتی استان اصفهان اجرا شد؛ بدین منظور تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع مطالعات کـاربردی و از نظر روش از نوع تحقیقات اکتشافی محسوب میشود که بـه صـورت کیفـی و کمـی (آمیخته ) با استفاده از روش های نظریۀ داده بنیاد و تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد.