چکیده:
هدف: سازمان به منزلة یک سیستم باز باید همواره آمادة تغییر و تحول باشد. اما معمولاً موانعی بر سر راه این تحولات وجود دارد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر شناخت فرایند شکلگیری اینرسی و غلبه بر آن بود.
روششناسی: پژوهش حاضر بر مبنای فلسفیـ تفسیری، جهتگیری بنیادی، روش کیفی، و استراتژی نظریهپردازی دادهبنیاد است. جامعة آماری پژوهش مدیران و کارکنان شرکتهای کوچک و متوسط فعال در صنعت تجهیزات اداری و شبکه در شهر تهران بودند و نمونة آماری 22 نفر از این افراد بود.
یافتهها: پژوهش نشان داد تعهدات متعارض علت شکلگیری اینرسی است. ویژگی اینرسی بیتحرکی و تفکر کانالیزه (مقولة زمینهای) است که بر شکلگیری راهبردها تأثیر مستقیم دارد. کیفیت ارتباطات نیز در نقش مداخلهگر میتواند بر موفقیت یا شکست راهبردها تأثیر بگذارد که در صورت موفقیت راهبردها اینرسی سازمان تبدیل به انعطافپذیری خواهد شد.
نتیجه: مقاومت در برابر تغییر به این دلیل است که تعهد و دلبستگی افراد به تغییر جای خود را به تعهد و دلبستگی به تعهدی دیگر داده است. بنابراین، توان آنان بهجای همراهی با تغییر صَرف مقابله با آن میشود و اینگونه تلاشها برای تغییر خنثی میشود. چنین رفتاری نوعی مصونیت و ایمنسازی شخصی در برابر تغییر است و اینگونه تعهدات متعارض نقش اصلی در شکلگیری اینرسی پیدا میکند.
Purpose: As an open system, the organization must always be ready for change, but there are usually obstacles to change. Therefore, the purpose of this study is to identify and overcome the process of inertia formation. Methodology: The present study is based on an interpretive philosophy, fundamental orientation, qualitative method, and the grounded theory strategy. The statistical population of the study is comprised of managers and employees of small and medium-sized companies active in the office and network equipment industry in Tehran, with 22 participants selected out of these. Results: The research showed that conflicting commitments are the cause of inertia formation. It is characterized by inactivity and channelized thinking that directly influence the formation of strategies. The question of the quality of communication can influence the success or failure of strategies as an intervening factor. If strategies succeed, the inertia of the organization will turn into flexibility. Conclusion: The individuals’ commitment and attachment to phenomena other than change is the reason for resistance to change. Therefore, instead of trying to cope with change, they try to oppose it, and so, attempts to change are thwarted. Such a behavior is a form of personal immunity and security against change, and suchlike conflicting commitments play a central role in the formation of inertia.
خلاصه ماشینی:
تعاریف اینرسی سازمانی (به نقل از سپهوند و همکاران ١٣٩٦) به تصویر صفحه رجوع شود اهمیت پرداختن به این موضوع ازآن جهت دوچندان است که با نگـاهی بـه پـژوهش هـای گذشته روشن میشود هنگامی که اینرسی در طول زمان در فرایندها و رویه های سازمانی خـود را نشان میدهد سازمان به طور خودکار بر اساس تجربیات گذشـته واکـنش نشـان مـیدهـد و مقاومت درونی نسبتاً قوی در برابر تغییرات از خود بروز مـیدهـد ( :٢٠١٥ Zelley &Dainton ٣٤).
دربارٔە کسب وکارهای کوچک و متوسط نیز پـژوهش مدهوشـی و سـاداتی (١٣٩٠)، نظرپوری، سـپهوند و مسـعودی راد (١٣٩٥)، و سـجادی، تـوان و حیـدری دهـویی (١٣٩٤) نشان داده است که این دست سازمان ها در ایران منفعل اند و اینرسی موجب میشـود همچنان به شیوه های قدیمی و سنتی اداره شوند.
بر اساس مطالب یادشده سؤالات پژوهش حاضر بدین شرح است : علل شکل گیری اینرسی سازمانی کدام اند؟ ویژگیها و ابعاد اینرسی سازمانی چیست ؟ راهبردهای برون رفت از اینرسی سازمانی کدام اند؟ عوامل مداخله گری که بر موفقیت راهبردها مؤثر است کدام اند؟ پیامدهای برون رفت از اینرسی در سازمان ها چیست ؟ و گزاره های پژوهش چیست ؟ پیشینۀ پژوهش اسانو١ و اتو (٢٠٠٩)، به دنبـال ورشکسـتگی چنـدین بانـک بـزرگ ژاپنـی، تشـخیص بـه ناکارآمدی وزارت دارایی این کشـور دادنـد و در پـژوهش خـود دریافتنـد کـه ایـن عـدم کارآمدی به دلیـل اینرسـی در ایـن وزارتخانـه اسـت .
مسئله اصلی پژوهش حاضر نیز بعد از شناخت مفهوم اینرسی و علل آن ، یافتن راه کارهای از بین بردن این پدیده می باشد، به نحوی که سازمان در برخورد با مسائل بیرونـی و چالش داخلی که مستلزم تغییر رویکرد است ، موفق عمل کنـد.