چکیده:
نسخه دوم برنامه راهبردي وزارت صنعت،معدن و تجارت در اسفند1395 به منظور نيل به اهداف برنامه ششم توسعه تدوين شده است. در اين راستا، به منظور رسيدن به رشد متوسط 9.3 درصدي بخش صنعت در برنامه ششم، 12
بخش پيشرو در برنامه راهبردي معرفي شده اند. در اين مقاله، با استفاده از
الگوهاي اقتصاد سنجي و جدول داده- ستانده، اهميت بخش صنعت در اقتصاد
ايران، عوامل بلندمدت موثر بر ارزش افزوده بخش صنعت، بخش هاي پيشرو در
اقتصاد ايران و روند برخي از زير بخش هاي صنعت مورد تحليل قرار گرفته و از
اين طريق، برنامه راهبردي، نقد و بررسي شده است. نتايج اين پژوهش نشان
مي دهد كه لازم است بخش هاي پيشرو معرفي شده در برنامه راهبردي مورد
بررسي مجدد قرار گيرند. زيرا برخي از بخش ها نظير پوشاك و معدن داراي
پيوندهاي بين بخشي ضعيف با ساير بخش هاي اقتصادي است. به علاوه، برخي
از بخش هاي پيشرو معرفي شده در برنامه (نظير صنايع پيشرفته)، دقيقاً تصريح
نشده اند. لازم به ذكر است كه شناسايي بخش هاي پيشرو در برنامه با تحليل هاي
ايستا صورت گرفته است. اين در حالي است كه بايد، روند بلندمدت توليد نيز
در تحليل ها مد نظر قرار گيرد. اين امر يكي از نقاط كاستي آن است.