چکیده:
این مقاله مستخرج از طرح پژوهشی با عنوان «تدوین الگوی ارزیابی کارایی درونی و بیرونی مؤسسات کارآموزی آزاد فنی و حرفهای استان آذربایجانشرقی» میباشد که در سال 1393 اجرا شدهاست. برای اجرای این تحقیق از مدل «سیپ» استفاده شدهاست. ابزار گردآوری دادههای این تحقیق پرسشنامۀ محققساخته بود که با نظرخواهی از خبرگان و اساتید ذیربط تهیه شد. با استفاده از مدل «سیپ»، ابتدا اهداف سازمان فنی و حرفهای در ارتباط با مؤسسات کارآموزی آزاد فنی و حرفهای استخراج شد و سپس عوامل و مؤلفه و شاخصهای ارزیابی کارایی درونی و بیرونی مؤسسات کارآموزی آزاد فنی و حرفهای شناسایی گردید و با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی از مناسببودن دادهها و نمونهها و متغیرهای تحقیق اطمینان حاصل و شاخصهای مذکور به مؤلفهها تخصص دادهشد و سپس با استفاده از پرسشنامۀ تحقیق از نمونههای آماری در مورد تأثیر شاخصها در الگوی تحقیق، نظرسنجی شد و مدل تهیهشده پالایش گردیده و در نهایت الگوی مناسب ارزیابی کارایی مؤسسات فنی و حرفهای آزاد پس از بررسیهای لازم با سه عامل و نه مؤلفه و 102 شاخص ارائه شد.
This article is extracted from a research project entitled "Developing internal and external performance evaluation model for private technical and professional institutions in East Azrabayjan province", which has been implemented in 2014. To implement the survey "CIPP" model is used. The data gathering tool was a questionnaire survey that was developed with feedback from experts and professors concerned. Using "CIPP"model, first was extracted goals of vocational organization in relation to the private technical and professional institutions and so were identified factors and indicators and components of internal and external performance evaluation for private technical and professional institutions. Factor analysis technique is used to ensure the suitability of the data and samples and variables. Finally, an appropriate model was offered to internal and external performance evaluation of private technical and professional institutions. The model of the survey was presented with three factors and nine components and 102 Indicators
خلاصه ماشینی:
با استفاده از مدل «سیپ»، ابتدا اهداف سازمان فنی و حرفهای در ارتباط با مؤسسات کارآموزی آزاد فنی و حرفهای استخراج شد و سپس عوامل و مؤلفه و شاخصهای ارزیابی کارایی درونی و بیرونی مؤسسات کارآموزی آزاد فنی و حرفهای شناسایی گردید و با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی از مناسببودن دادهها و نمونهها و متغیرهای تحقیق اطمینان حاصل و شاخصهای مذکور به مؤلفهها تخصص دادهشد و سپس با استفاده از پرسشنامۀ تحقیق از نمونههای آماری در مورد تأثیر شاخصها در الگوی تحقیق، نظرسنجی شد و مدل تهیهشده پالایش گردیده و در نهایت الگوی مناسب ارزیابی کارایی مؤسسات فنی و حرفهای آزاد پس از بررسیهای لازم با سه عامل و نه مؤلفه و 102 شاخص ارائه شد.
Martin Persson Tabellini Dutta Hanushek Kimko Fraumeni Jorgenson Khilji Rayfield آموزش فنی و حرفهای در واقع رسالت تربیت نیروی انسانی کارآمد و آماده برای بخشهای مختلف اقتصادی، تولیدی و صنعتی جامعه را برعهده دارد.
این تحقیق از یک سؤال اصلی و دو سؤال فرعی تشکیل شدهاست که سؤال اصلی عبارتست از: الگوی مناسب برای ارزیابی کارایی درونی و بیرونی مؤسسات کارآموزی آزاد فنی و حرفهای استان آذربایجانشرقی کدام است؟ و سؤالات فرعی عبارتند از: 1.
عوامل ارزیابی کارایی بیرونی مؤسسات کارآموزی آزاد فنی و حرفهای استان آذربایجانشرقی کدام است؟ روش پژوهش جامعۀ آماری این تحقیق را شش گروه تشکیل میدهند که عبارتند از: 1.
براي اين منظور پس از مطالعۀ تحقیقاتی که قبلاً در مورد موضوع این تحقیق انجام شده بود، از پرسشنامۀ محققساخته، استفاده شده است و مؤلفهها و شاخصهای ارزیابی درونی و بیرونی آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد استخراج شدهاست.