چکیده:
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی برنامة آموزشی مسئولیتپذیری تحصیلی بر سرزندگی تحصیلی دانشآموزان پایة نهم بود. روش پژوهش حاضر از نظر هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ اجرا جزء تحقیقات نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل است. جامعة آماری پژوهش را کلیة دانشآموزان پسر پایة نهم دورة متوسطة اول در نواحی شهری سنندج تشکیل دادند که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند که 60 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای در دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند، به دانشآموزان گروه آزمایش 11 جلسه 60 دقیقهای (هفتهای دو جلسه) برنامه آموزشی مسئولیتپذیری تحصیلی ارائه شد. اعضای هر دو گروه در هر سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری پرسشنامة سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری را تکمیل کردند. دادهها نیز با روش آماری تحلیل کواریانس تجزیهوتحلیل شد. یافتهها نشان دادند که میانگین نمرات سرزندگی تحصیلی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، در هر دو مرحله پسآزمون و پیگیری افزایش معناداری داشته است. با توجه به یافتههای بهدست آمده از اجرای برنامة آموزشی مسئولیتپذیری تحصیلی و افزایش معنادار نمرات سرزندگی تحصیلی دانشآموزان در مراحل پسآزمون و پیگیری، میتوان گفت که برنامه مذکور اثربخش بوده است. بنابراین برای افزایش سرزندگی تحصیلی دانشآموزان باید مسئولیتپذیری تحصیلی آنها را مد نظر قرار داد.
The aim of this study was to investigate the effectiveness of the training program of academic responsibility on students' academic buoyancy of ninth grade students. The method of the present research is applied research in terms of purpose and experimental research in terms of implementation (pre-test, post-test and follow-up with control group). The statistical population of the study consisted of all ninth grade junior high school male students in urban areas of Sanandaj who were studying in the 2019 academic year, 60 of whom used multi-stage cluster random sampling in two groups of 30 Experimental and control were replaced. Students in the experimental group were offered 11 sessions of 60 minutes (two sessions per week) of the academic responsibility training program. Members of both groups in all three stages of pre-test, post-test and follow-up completed the Dehghanizadeh and Hossein Chari academic buoyancy questionnaire. Data were also analyzed by analysis of covariance. The findings showed that the mean scores of academic buoyancy in the experimental group compared to the control group increased significantly in both post-test and follow-up stages. Considering the findings obtained from the implementation of the academic responsibility training program and the significant increase in students' academic buoyancy scores in the post-test and follow-up stages, it can be said that the program has been effective. Therefore, in order to increase the academic buoyancy of students, their academic responsibility should be considered.
خلاصه ماشینی:
با توجه به يافته هاي به دست آمده از اجراي برنامۀ آموزشي مسئوليت پذيري تحصيلي و افزايش معنادار نمرات سرزندگي تحصيلي دانش آموزان در مراحل پس آزمون و پيگيري ، مي توان گفت که برنامه مذکور اثربخش بوده است .
مسئوليت پذيري تحصيلي داراي دستاوردها و مزيت هاي زيادي ازجمله ؛ افزايش ميزان همدلي (٢٠١٨ ,Yel &Yontar )، کاهش فرسودگي تحصيلي و استرس و اضطراب ، افزايش علاقه مندي به مدرسه و بهبود يادگيري خودتنظيم (٢٠١٤ ,Akbari Daghi &Saemi, Deylam )، سلامت رواني، کاهش اضطراب (٢٠١٧ ,Hossein Khanzadeh et al)، بهبود مهارت هاي حل مسئله در دانش آموزان (٢٠١٧ ,Gharibi) و افزايش سرزندگي Khaksar, Dortaj, Ebrahimi Ghavamabadi) (٢٠١٨ ,Barzegar &Farzin ;٢٠١٨ ,Saadipour & است .
Saemi et al) از يک طرف بين مسئوليت پذيري تحصيلي و راهبردهايخودتنظيمي رابطۀ مثبت و معناداري وجود دارد و از طرف ديگر طبق پژوهش هاي کابينيمقدم ، انتصارفومني، حجاري و اسدزاده (-Cabini ٢٠١٩ ,Asadzadeh &moghaddam, Entesarfoomani, Hajari )؛؛ پيراني، تقوايي و ميرزايي(٢٠١٦ ,Mirzaei &Pirani, Taqvaee )؛؛ نعامي و پيريايي (٢٠١٥ ,Piriaei &Naami ) و کلسون و باتيلر(٢٠١٧ ,Boutilier &Closson ) نيز، آموزش راهبردهاي يادگيري خودتنظيم سبب افزايش سرزندگي تحصيلي شده است (در اين رابطه همچنين يان ، هيور و ال - هوري ,Yun) (٢٠١٨ ,Al-Hoorie &Hiver در پژوهشي نشان دادند راهبردهاي خودتنظيمي تأثير مثبتي بر سرزندگي افراد دارند و پيشرفت کلي يادگيري، پيشرفت زبان دوم و خودکارآمدي نيز هر کدام با سرزندگي ارتباط مثبت و معنيداري دارند.