چکیده:
هدف این پژوهش ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اعتیاد به تلفن همراه و تبلت، در دانشآموزان مقطع ابتدایی و ارتباط آن با سبکهای تربیتی والدین بود. 200 نفر از دانشآموزان مقطع ابتدایی به شیوه در دسترس انتخـاب شـدند و بـا اسـتفاده از پرسشنامه محققساخته اعتیاد به تلفن همراه و تبلت و پرسشنامه سبک والدگری بامریند ارزیابی شدند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که این پرسشنامه یک عامل اصلی دارد که 40 درصد واریانس کل را تبیین میکند و از طریق محاسبه همبستگی گویهها با نمره کل (01/0=p)، آلفای کرونباخ (91/0=α) و روش دو نیمه کردن (88/0=r) به ترتیب روایی و پایایی مناسب این پرسشنامه نشان داده شد. همچنین میزان درآمد خانواده، تحصیلات مادر و سبک والدگری سهلگیرانه بهطور مستقیم و معنادار و سبک والدگری مقتدرانه بهطور معکوس و معنادار با میزان اعتیاد کودکان دبستانی به تلفن همراه و تبلت همبسته بود. بررسی ویژگیهای روانسنجی نشان داد پرسشنامه حاضر یک عامل زیربنایی مطلوب و همبسته دارد و میتوان برای ارزیابی اعتیاد دانشآموزان مقطع ابتدایی به تلفن همراه و تبلت در پژوهشهای آتی از آن استفاده کرد. همچنین برای مداخله در میزان استفاده کودکان دبستانی از تلفن همراه و تبلت، در نظر گرفتن عوامل خانوادگی حائز اهمیت است.
The aim of this study is to develop and evaluate psychometric properties of ele-mentary school students’ smartphone and tablet addiction scale and its relationship with parenting styles. We surveyed 200 elementary school students selected by convenience sam-pling. They were evaluated by elementary school students’ smartphone addiction scale and Baumrind parenting style questionnaire. The results of exploratory factor analysis showed that the questi-onnaire has a main factor representing 40% of the total variance and also by calculating the correlation of subscales with the total score (p=0.01), Cronbach’s alpha (α=0.91) and split half method (r=0.88) It was indicated that this scale is properly valid and reliable. Also, family income, mothers’ education and negligent parenting style were directly and significa-ntly correlated with elementary school stu-dents’ smartphone and tablet addiction rate, and authoritative parenting style was inversely and significantly correlated with elementary school students’ smartphone and tablet addiction rate. The study of psychometric properties showed that the present scale has a favorable and correlated underlying factor and it can be used for smartphone addiction evaluation of school- age students in future research. In addition, for intervention in the use rate of smartphone and tablet in elementary school children, family elements should be considered.
خلاصه ماشینی:
2. 267 1 دکتر سعيد صادقي گروه روانشناسي شناختي، پژوهشکده علوم شناختي و مغز دانشگاه شهيد بهشتي سيندخت سرلک گروه روانشناسي شناختي، پژوهشکده علوم شناختي و مغز دانشگاه شهيد بهشتي سجاد ايوبي گروه روانشناسي شناختي، پژوهشکده علوم شناختي و مغز دانشگاه شهيد بهشتي چکيده هدف اين پژوهش ساخت و بررسي ويژگيهاي روان - سنجي پرسش نامه اعتياد به تلفن همراه و تبلت ، در دانش آموزان مقطع ابتدايي و ارتباط آن با سبک هاي تربيتي والدين بود.
بررسي ويژگيهاي روانسنجي نشان داد پرسش نامه حاضر يک عامل زيربنايي مطلوب و همبسته دارد و ميتوان براي ارزيابي اعتياد دانش آموزان مقطع ابتدايي به تلفن همراه و تبلت در پژوهش هاي آتي از آن استفاده کرد.
در اين پژوهش تلاش شد تا پرسش نامه اي استاندارد براي ارزيابي اعتياد به تلفن همراه و تبلت در دانش آموزان مقطع ابتدايي طراحي و ويژگي هاي روان سنجي آن استخراج و ارتباط آن با متغيرهاي خانوادگي بررسي شود.
روش تحليل براي بررسي ويژگي هاي روان سنجي پرسش نامه اعتياد دانش آموزان مقطع ابتدايي به تلفن همراه و تبلت ، ابتدا تحليل عاملي اکتشافي انجام شد.
نتايج اين پژوهش نشان داد که آزمون تحليل عاملي اکتشافي با ٢٠ گويه پرسش نامه ، يک عامل به عنوان مؤلفه اصلي اعتياد دانش آموزان مقطع ابتدايي به تلفن همراه و تبلت را استخراج مي کند.
Khajeahmadi, Pooladi & Bahreini htani&Ogailan 17.
Kwon, Kim, Cho & Yang 3.
Serra, Scalzo, Giuffrè, Ferrara 18.
Pontes, Kiraly, Demetrovics & Griffiths & Corsello 19.
Duan, Shao, Wang, Huang, 24.
Tabatabaeirad & Balootbangan Miao, Yang & Zhu 25.
Choi, Park, Kim, Song, Lee 26.