چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه تنیدگی و تاب آوری در کودکان بیش فعال بود. طرح این پژوهش علی-مقایسه ای بود و جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه کودکان بیش فعال مراجعه کننده به مراکز روانپزشکی منطقه دو تهران بود. در این مطالعه ۵۰ کودک بیش فعال به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه های تنیدگی و تاب آوری را تکمیل کردند. برای تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزارspssاستفاده شد. برای توصیف اطلاعات از شاخص های آمار توصیفی شامل فراوانی، میانگین و انحراف معیار و برای آزمون فرضیه ها از تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که بین کودکان بیش فعال و عادی در تنیدگی و تاب آوری تفاوت وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج این مطالعه نشان داد که بین کودکان بیش فعال و عادی در تنیدگی و تاب آوری تفاوت وجود دارد.
هرچند این مفهوم ابتدا توسط ورنر(فلوریان،میکولینسریایمان،2005)در حوزه روانشناسی رشد مطرح شد،ولی به تدریج به حوزه های دیگر روانشناسی مانند روانشناسی اجتماعی و روانشناسی بالینی وارد شد کانر و دیویدسون که شکیبایی (تاب آوری) را در حوزه های اجتماعی مورد مطالعه قرار داده اند،معتقدند شکیبایی،تنها پایداری در برابر آسیب ها یا شرایط تهدید کننده نیست،بلکه شرکت فعال و سازنده فرد در محیط است.
یافته های توصیفی در این بخش میانگین و انحراف معیار نمرات دو گروه کودکان بیش فعال و عادی ارایه شده است.
جدول 3نتایج آزمون های مانوا برای مقایسه میانگین نمرات دو گروه در متغیر تنیدگی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج جدول 3 نشان میدهد که اثر گروه بر ترکیب خطی متغییرهای متغییرهای وابسته معنادار است.
جدول5نتایج تحلیل واریانس چند متغیری برای مقایسه میانگین نمرات دو گروه در تاب آوری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج جدول 5نشان میدهد که تفاوت آماری معنیداری بین میانگین نمرات دو گروه در متغیر تاب آوری وجود دارد.
جدول 6 نتایج آزمونهای مانوا برای مقایسه میانگین نمرات دو گروه در تاب آوری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج جدول 6نشان میدهد که اثر گروه بر ترکیب خطی متغییرهای وابسته معنادار است.
نتایج نشان داد بین تاب آوری و تنیدگی کودکان بیش فعال و عادی تفاوت وجود دارد.
C. Stressful life events, personality, and health: An inquiry into hardiness.