چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی موانع جذب و نگهداشت کارآموزان ادارۀ کل آموزش فنی و حرفهای شهر شیراز انجام گرفت. سوالهای اساسی در این تحقیق، عوامل جذب (عوامل فردی و سازمانی) و عوامل نگهداشت (عوامل کالبدی و مسائل آموزشی) کارآموزان مراکز فنی و حرفهای را بررسی میکنند. روش پژوهش نیز آمیخته است. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامۀ محققساخته و مصاحبۀ نیمهساختمند بود. نتایج تحقیق نشان داد که به ترتیب عوامل فردی و عوامل کالبدی در جذب کارآموزان و مسائل آموزشی و عوامل کالبدی در نگهداشت کارآموزان نیز موثر است. اما در هریک از این عوامل بهطور جداگانه ضعفهایی وجود دارد. همچنین، پایگاه اجتماعی و فرهنگی در گرایش کارآموزان به سمت آموزشهای فنی و حرفهای تاثیر منفی داشته است.
The present paper aims to study barriers of Trainees’ attraction and retention in Fars Province Technical and Vocational Training General Office (Shiraz City).The research questions dealt with attraction factors (organizational and individual factors) and retention factors (physical and educational matters factors) of technical and vocational training centers’ trainees.A mixed methods research design was used. Research toolsincluded researcher-made questionnaire and semi-structured interview.The results showed that individual and physical factors were more effective on the trainees’ absorption and attraction. And physical and educational matters factorswere more effective on trainees’ retention. However, in each of these factors, there were deficiencies separately, so some of the trainees leave the instruction in the middle of the period. Also, social and cultural bases had negative effect on attraction of trainees towards the technical and vocational training.
خلاصه ماشینی:
در کشور ما نیز در سند راهبردی مهارت و فنّاوری، 27 سیاست برای توسعۀ آموزش فنی و حرفهای در نظر گرفته شده است که در سیاست چهارم یکی از اهداف آن، ارتقاء مهارت عملی در کنار دانش تئوری و فراهم کردن ارتباط بین نیازهای اصناف و صنعت و آموزشهای مهارتی است که قرار است در برنامۀ پنجم توسعه به آن پرداخته شود (پرند، 1390).
بنابراین، چون مقدار t بهدست آمده در سطح معناداری 5% برابر با 0001/0>p است، نتایج آزمون نشان میدهد که عوامل فردی در گرایش افراد به مراکز فنی و حرفهای مؤثر است.
بنابراین، چون مقدار t بهدست آمده در سطح معناداری 5% برابر با 0001/0>p است، نتایج آزمون نشان میدهد که عوامل کالبدی در گرایش افراد به مراکز فنی و حرفهای مؤثر است.
بنابراین، چون مقدار t بهدست آمده در سطح معناداری 5% برابر با 0001/0>p است، نتایج آزمون نشان میدهد که عوامل آموزشی در حفظ و نگهداشت کارآموزان مراکز فنی و حرفهای مؤثر است.
از دیدگاه مدیران، عوامل کالبدی مؤثر در نگهداشت کارآموزان مراکز فنی و حرفهای شهر شیراز چه بوده است؟ مدیران معتقدند، همانطور که در بحث آسیبشناسی نظام فنی و حرفهای، اشاره شده است، یکی از عواملی که باعث میشود از میزان اثربخشی و کارایی آموزشهای فنی و حرفهای در برنامههای درسی کاسته شود، تجهیزات نامناسب، فضای کم و نامتناسب با شرایط مورد نیاز برای آموزشهای فنی و حرفهای است و اذعان کردهاند که کارگاهها به وسائل و امکانات به روز، مجهز نیستند و با توجه به فرسوده و قدیمی بودن تجهیزات، نتوانستهاند آنها را به تجهیزاتی که با نیازهای صنایع و بازار کار سازگار هستند، مبدل کنند.