چکیده:
هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی حمایت مالی ورزش همگانی کشور بود. روش پژوهش از نوع مطالعات کیفی با رویکرد نظریة دادهبنیاد بود. گردآوری دادهها با استفاده از بررسی اسناد و مصاحبه صورت گرفت. پس از انجام 21 مصاحبۀ عمیق و نیمهساختاریافته با متخصصان ورزش همگانی و حمایت مالی، مقولههای اصلی پس از تکمیل فرایند کدگذاری استخراج گردید. نمونهگیری بهصورت هدفمند و گلولهبرفی تا حد اشباع نظری ادامه یافت. پس از تکمیل یافتهها مدل زمینهای بر اساس مدل سیستماتیک استراس و کوربین (1994) طراحی گردید. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار تحلیل کیفی مکس کیودا نسخه 11، طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی بدست آمد. بطوری که طی فرآیند کدگذاری باز مقولههایی شامل: عوامل علی، عوامل زمینهای، عوامل مداخله گر، اقدامات و راهبردها و پیامدهای ناشی از حمایت مالی ورزش همگانی استخراج گردید؛ سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان این مقولهها در قالب پارادایم کدگذاری تعیین شد؛ در ادامه و در مرحله کدگذاری انتخابی، یکایک اجزای پارادایم کدگذاری تشریح، سیر داستان ترسیم و نظریه خلق شده؛ در نهایت، گزارههای حکمی و فرضیههای راهبردی پژوهش تدوین گردید. مدیران ورزش همگانی میتوانند از نشانها، مفاهیم و مقولههای شناسایی شده در برنامه ریزیهای آتی خود به منظورحمایت مالی بهتر در ورزش همگانی استفاده کنند.
The purpose of this study was to design the sponsorship pattern of sport for all in Iran. The research was based on qualitative type with grounded theory approach. Theoretical saturation was achieved after 21 deep and semi-structured interviews with experts and managers of sport for all and sponsorship fields. Categories were identified after completion of coding and data abstraction processes. Purposive and snowball sampling continued to theoretical saturation. The model was designed according to systematic model of Strauss and Corbin (1994). Data analysis followed in three steps of open, axial, and selective coding by using MAXQDA software. During the open coding process, categories such as causal condition, contextual condition, intervening factors, actions and strategies, and outcomes of sport for all sponsorship were extracted. Then in the axial coding stage, the connection between these categories: causal condition (financial support infrastructure, economic factors, management factors, sponsorship culture, government factors, human resources, competitive advantage); contextual condition (social factors, legal factors, media factors); intervening factors (political factors, organizational factors); action & interaction strategies (sponsors attraction development, infrastructure to attract sponsors, improving rules for sponsors, benefiting from experts, interacting with the media, granting funds to sponsors); and the outcomes (benefits of financial support for the Federation, benefits of financial support for sponsoring companies) was determined in terms of coding paradigm in sports manufacturing corporations. Also, in the selective coding phases, each component of the coding paradigm was described, the story line was depicted and the theory was created.