چکیده:
هدف این تحقیق، تعیین رابطه بین باورهای دینی با عدالت و تعهد آموزشی استادان با واسطهگری جهتگیری مذهبی بوده است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات است. شیوه نمونهگیری، طبقهای متناسب با حجم بوده که به طور تصادفی، تعدادی براساس فرمول حجم نمونه کرجسی-مورگان برای تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، چهار پرسشنامه باورهای دینی، عدالت آموزشی، تعهد آموزشی، جهتگیری مذهبی، که دارای روایی و پایایی مناسب بودهاند و برای تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین باورهای دینی با عدالت و تعهد آموزشی رابطه معناداری وجود دارد و جهتگیری مذهبی، رابطه بین باورهای دینی را با عدالت و تعهد آموزشی واسطهگری میکند.
The aim of this study is to determine the relationship of religious beliefs with professors’ justice and educational commitment through religious orientation. The research method is descriptive and categorized as correlation. The sample comprise all students of Islamic Azad university in Mahallat. The sampling method is volume-proportional class and group of students were randomly selected for this research according to Karjsi-Morgan sample size formula. The data collected from are four questionnaires about religious beliefs, educational justice, educational commitment and religious orientation and were of great validity and reliability. Descriptive statistics and inferential statistics were used to analyze the data. The results show that a the relationship of religious beliefs with justice and educational commitment is significant, and religious orientation mediates the relationship of religious beliefs with justice and educational commitment.
خلاصه ماشینی:
رابطه بین باورهای دینی با عدالت و تعهد آموزشی استادانبا واسطهگری جهتگیری مذهبی فرهاد شفیعپور مطلق / دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران farhad_shafiepoor@yahoo.
com دريافت: 01/10/1396 ـ پذيرش: 23/02/1397 چکیده هدف اين تحقیق، تعیین رابطه بین باورهای دینی با عدالت و تعهد آموزشی استادان با واسطهگری جهتگیری مذهبی بوده است.
ابزار گردآوری اطلاعات، چهار پرسشنامه باورهای دینی، عدالت آموزشی، تعهد آموزشی، جهتگیری مذهبی، که دارای روایی و پایایی مناسب بودهاند و برای تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی استفاده شده است.
جدول 3: نتايج آزمون کالموگروف ـ اسمیرنف درباره نرمال بودن توزيع دادهها (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج آزمون فرضیه فرضیه دوم تحقیق براساس يافتههاي جدول 4، بین باورهای دینی و الزام به اجرای عدالت آموزشی در سطح 05/0P<، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
ازاينرو، فرضیه سوم تحقیق، دال بر اینکه جهتگیری مذهبی رابطه بین باورهای دینی و عدالت و تعهد آموزشی را واسطهگری میکند، تأیید شده است.
یافتههای تحقیق در خصوص فرضیه دوم نشان داد كه بین باورهای دینی و عدالت آموزشی (حداکثرسازی، برابرسازی، نخبهپروری)، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
یافتههای تحقیق در خصوص فرضیه چهارم نشان داد كه جهتگیری مذهبی، رابطه بین باورهای دینی و عدالت و تعهد آموزشی را واسطهگری میکند.
, 2011, “Role of spirituality in job satisfaction and organizational commitment among faculty of institutes of higher learning in Pakistan African”, Journal of Business Management, n.
, Ruth, 2016, “Workplace spirituality and organizational commitment: A study on the public schools teachers in Menoufia (Egypt)”, African Journal of Business Management, V.