چکیده:
هدف این مطالعه شناسایی عوامل موثر بر مولفه های سرمایه اجتماعی در آموزش و پرورش به منظور ارائه مدل علمی مناسب جهت ارتقای آن است. روش تحقیق به لحاظ هدف توسعهای، از نظرنوع دادهها آمیخته اکتشافی متوالی، در بخش کیفی به روش داده بنیادو بخش کمی به روش توصیفی از نوع پیمایشی است.در جامعه آماری بخش کیفی تعدادی از خبرگان آموزش و پرورش ودر بخش کمی مدیران مناطق 19گانه و آموزشی شهر تهران که 1096 نفر بودندقرارداشتند. نمونه های بخش کیفی 12 نفر به روش گلولهبرفی ودر بخش کمی 285 نفر به روش خوشهای، طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی با ضریب 881/ 0 تایید شد. دادهها توصیفی، استنباطی مورد تجزیه، تحلیل قرار گرفتند. از 79 شاخص موجود 6 عامل اصلی و 13 مولفه شناسایی شدکه عامل هویت اجتماعی دربرگیرنده مولفههای خانوادگی، فردی و فرهنگی، عامل مشارکت اجتماعی دربرگیرنده مولفه-های فعالیتهای اجتماعی و سیاسی، عامل شبکههای اجتماعی دربرگیرنده مولفههای روابط و مناسبات اجتماعی، عامل آسیبهای اجتماعی دربرگیرنده مولفههای هنجارها و بیاعتمادی اجتماعی،عامل آگاهی اجتماعی دربرگیرنده مولفه-های دانش اجتماعی وتوسعه ارزشهای اجتماعی، عامل مسئولیت اجتماعی در برگیرنده مولفههای انسجام و اعتماد اجتماعی می باشد. نتایج نشان داد که مدل ،ساختاری مناسب دارد و از برازش برخورداراست .
The aim of this study is to identify the factors affecting the components of social capital in education in order to provide a suitable scientific model for its promotion. Research method in terms of developmental purpose, in terms of consecutive exploratory mixed data, in the qualitative part by the data method, the quantitative part by descriptive survey method, the statistical population of the qualitative part by a number of education experts, the quantitative part by district managers There were 1,096 students in Tehran. The qualitative part of the sample was 12 people by snowball method, the quantitative part was 285 people by cluster method, relative classes. The research instrument was a researcher-made questionnaire whose validity and reliability were confirmed by a coefficient of 0.881. Descriptive and inferential data were analyzed. Out of 79 available indicators, 6 main factors were identified, 13 components, including social identity with family, individual and cultural components, social participation with components of social and political activities, social networks with components of relationships and relationships. Social, social harms have components of social norms and distrust, social consciousness has components of social knowledge and development of social values, social responsibility has components of social cohesion and trust. The paradigm model of improving social capital consists of the above factors and components and the fit of the model is at the previous level.
خلاصه ماشینی:
جدول ٤: تحلیل گویه های عامل نقش شبکه اجتماعی در بهبود سرمایه اجتماعی (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول ٤نشان می دهد که از ٩ از شاخص ارائه شده ١ شاخص دارای بار عـاملی کمتر از ٠/٥٠ است و از لحاظ آماری معنادار نیست و بقیه بـالای ٠/٥٠ هسـتند و از لحـاظ آماری معنادارند و برای حضور در مدل استفاده خواهند شد.
در بررسی نقش عامل آسیب های اجتماعی در بهبود سرمایه اجتماعی ایـن عامـل بـا ٦ گویه اندازه گیری می شود برای این منظور ابتدا، آزمون تحلیل عاملی تائیدی بر روی عوامل انجام شد.
جدول ٦ تحلیل گویه های عامل نقش آگاهی اجتماعی در بهبود سرمایه اجتماعی (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول ٦ نشان می دهد که ٨ شاخص ارائه شده همه از لحاظ آمـاری معنادارنـدو 193 بارهای عاملی آن در سطح بالایی قرار دارند (بیشتر از ٠/٥٠) و شـاخص هـای ایـن عامـل همگی مورد تایید تحلیل عاملی قرار می گیرند.
در بررسی نقش عامل مسئولیت پذیری اجتماعی در بهبود سرمایه اجتمـاعی ،ایـن عامـل توسط ١٥ گویه اندازه گیری می شود برای این منظور ابتدا، آزمون تحلیل عاملی تائیدی بر روی عوامل انجام شد.