چکیده:
نمرههای مصاحبه به شرطی میتواند مبنای تصمیمگیری قرار بگیرد که میزان خطای اندازهگیری آن کم باشد. هدف از اجرای این پژوهش، برآورد ضرایب تعمیمپذیری و اتکاپذیری نمره مصاحبه پذیرش مقطع دکتری روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی بود؛ بنابراین، نمرههای مصاحبه 27 نفر از متقاضیان پذیرش در رشته روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی با یک طرح دووجهی متقاطع تحلیل شد. واریانس واقعی که مربوط به مؤلفه هدف اندازهگیری بود، حدود یکسوم از واریانس نمره مشاهده شده را به خود اختصاص داده بود. خطای اندازهگیری نامنظم یکپنجم واریانس و خطاهای اندازهگیری منظم، حدود نیمی از واریانس نمره مشاهده شده را به خود اختصاص داده بودند. یافتهها نشان داد که ضرایب تعمیمپذیری و اتکاپذیری نمرههای مصاحبه قابل قبول و نزدیک به ضرایبی است که برای رشتههای پزشکی برآورد شده است. با وجود این تعامل بین مصاحبهکنندگان با متقاضیان بیشترین سهم را در تولید خطای اندازهگیری منظم دارد که میتواند اعتبار نمرههای بهدستآمده را کاهش دهد. بر پایه نتایج، پیشنهاد میشود کارگاه آموزشی برای گروههای آموزشی روانشناسی برگزار شود که آنها بتوانند تحلیل پایایی انجام دهند تا شناخت بیشتری از کیفیت نمرههای مصاحبه به دست بیاورند و مشخص کنند که تغییر در کدامیک از وجهها باعث کاهش خطای منظم و افزایش پایایی نمره مصاحبه میشود.
The scores obtained on the interviews can be the basis for decision making provided that they are embedded with low measurement error. The purpose of this study was to the estimate the generalizability and dependability coefficients of the admission interview scores of Ph.D. at Shahid Beheshti University. To do this end, interview scores of 27 applicants in the field of psychology at Shahid Beheshti University were analyzed using a two-dimensional cross-sectional design. The real variance, which was related to the “purpose of measurement”, accounted for about one-third of variance of observed score. Besides, unsystematic measurement error and systematic measurement error accounted for about one-fifth and half of the variance of the observed score, respectively. The findings showed that the generalizability and dependability coefficients of the interview scores were acceptable and they were close to the coefficients estimated for the medical fields. However, the interaction between interviewers and applicants had the greatest contribution to the systematic measurement error, that can lower the credibility of the scores. According to the results, it is suggested that a workshop is organized for psychological training groups so that they can carry out reliability analyses to obtain a better understanding of the quality of the interview scores and to determine which changes in the concerned dimensions can lower the systematic error and boost the reliability of the interview scores.
خلاصه ماشینی:
Patterson, Knight, Dowell, Nicholson, Cousans & Cleland 7.
McAndrew, Ellis & Valentine 8.
Lemay, Lockyer, Collin & Brownell 2.
Rosenfeld, Reiter, Trinh & Eva 4.
Taylor, Green & Spruce 8.
Stewart, Dustin, Barrick & Darnold 9.
Zaidi, Swoboda, Wang & Manuel ويژگيها را ناديده بگيرند.
در اين رابطه ، نتايج پژوهش هاي انجام گرفته نشان ميدهد که واريانس تعامل بين مصاحبه کنندگان و داوطلبان پذيرش در دانشگاه که توليدکننده خطاي اندازه گيري منظم است ، بين ٣٧ (هانسن ، کولاسگارام ، وودز، فچتيک و اندرسن ٢، ٢٠١٢) تا ٤٥ درصد از واريانس نمره هاي مشاهده شده را به خود اختصاص داده است (اوا و همکاران ، ٢٠٠٤).
Eva, Reiter, Rosenfeld & Norman 2.
Hanson, Kulasegaram, Woods, Fechtig & Anderson 3.
Kim, Nam & Kwon 2.
Cardinet, Johnson & Pini جدول (٢) مؤلفه هاي واريانس برآورد شده براي طرح اندازه گيري دووجهي متقاطع (رجوع شود به تصویر صفحه) مؤلفه واريانس وجه داوطلبان پذيرش مقطع دکتري که به عنوان هدف اندازه گيري به شمار آورده ميشود، حدود ٣٠ درصد واريانس نمره مشاهده شده را به خود اختصاص داده است که نشان ميدهد، همه کساني که در مصاحبه شرکت کرده اند، از نظر مصاحبه کنندگان ، تفاوت هاي فردي زيادي را در شايستگيهاي مورد ارزيابي نداشته اند.
A comparison of behavioral and multiple mini-interview formats in physician assistant program admissions.
Psychometric properties of the multiple mini-interview used for medical admissions: findings from generalizability and Rasch analyses.
Evaluation of the effect of socio-economic status on performance in a multiple mini interview for admission to medical school.