چکیده:
هدف اصلی از اجرای این پژوهش، شناسایی و تعیین وزن عوامل و ملاکهای اعتبارسنجی برنامههای درسی رشتههای مهندسی برق و کامپیوتر از دیدگاه اعضای هیئت علمی بود. از اینرو از روش پژوهش آمیخته استفاده شد. برای شناسایی عوامل و ملاکها از دو پرسشنامه محققساخته دلفی (کیفی) و برای تعیین وزن آنها از پرسشنامه محققساخته دارای 92 گویه (کمی) بهره گرفته شد. ضریب روایی محتوای آن 87/0 و آلفای کرونباخ آن، 89/0 محاسبه شد. جامعه آماری پژوهش، همه اعضای هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در سال تحصیلی 1397-1396 بود. حجم نمونه آماری در بخش کیفی 30 نفر و در بخش کمی 80 نفر تعیین شد. بهمنظور شناسایی و تعیین وزن عوامل و ملاکهای اعتبارسنجی برنامههای یاد شده از روشهای آماری توصیفی محدوده میان چارکی، میانگین، انحراف معیار و میانگین وزندار استفاده شد. از دیدگاه اعضای هیئت علمی، 8 عامل و 26 ملاک بومی، تعیین شد. عوامل «روشهای یاددهی- یادگیری» و «محتوای برنامه درسی» و ملاکهای «تناسب روشهای یاددهی - یادگیری با ابعاد دیگر برنامه درسی» و «تناسب هدفهای برنامه درسی، با نیازها و امکانات دانشگاه، دانشجو، جامعه و صنعت» دارای بیشترین وزن تاثیر بر اعتبار برنامههای درسی رشتههای مهندسی برق و کامپیوتر تعیین شدند.
The purpose of this paper was to identify and weight factors and criteria for accreditation of curriculum of Electrical and Computer Engineering fields from the viewpoints of faculty members. In this regard, researchers used the mixed research method. Regarding the identification and weighting of the concerned factors and criteria, two Delphi (qualitative) researcher-made questionnaires and a 92-item researcher-made questionnaire (quantitative) were used, respectively. Its content validity coefficient was determined as 0.87 and its Cronbach's Alpha Coefficient was calculated as 0.89. The statistical population of this study included all faculty members of Electrical and Computer Engineering Faculty of University of Tehran in 2017-2018 Academic Year. The sample size was 30 individuals in the qualitative section and 80 individuals in the quantitative section. Given the identification and determining the weight of the factors and criteria of accreditation of the concerned curriculum, it was decided to make use of such descriptive statistical methods as quartile range, mean, standard deviation and the weighted averages. The faculty members determined 8 indigenous factors and 26 criteria. Such factors as "teaching-learning methods" and "content of the curriculum" as well as such criteria as "appropriateness of the teaching-learning methods with other dimensions of the curriculum" and "proportionality of the objectives of the curriculum with the needs and facilities of the university, students, society and industry" had the most impact weight on the validity of curriculum of Electrical and Computer Engineering fields.
خلاصه ماشینی:
Jerez, Orsini, Hasbún, Lobos & Muñoz 2.
از اين رو، بايد طراحي، اجرا و ارزشيابي الگوي اعتبارسنجي برنامه هاي درسي دانشگاهي و ارتقاي سطح کيفي آنها با عنايت به عوامل ، ملاک ها و شاخص هاي بومي و تعيين وزن شده در کشور، همواره مورد توجه سياست گذاران حوزه آموزش عالي در دستگاه ها و نهادهاي دولتي و غيردولتي ذيربط و مسئولان ستادي دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي کشور قرار گيرد (مظلوم ، قربان زاده ، ريحاني، ياوري و بسکابادي، ١٣٩٥).
اما نکته حائز اهميت اين است که طبق بررسي هاي صورت گرفته ، مؤسسه ارزشيابي آموزش مهندسي ايران در اجراي ارزيابي دروني رشته - دانشگاه هاي معدود مذکور در بالا، از عوامل ، ملاک ها و شاخص هاي مؤسسه شوراي ارزشيابي مهندسي و فناوري (ابت )٢، استفاده کرده است و تاکنون به شناسايي و تعيين عوامل ، ملاک ها و شاخص هاي بومي اعتبارسنجي برنامه هاي درسي رشته هاي مهندسي برق و کامپيوتر در مقطع کارشناسي مختص دانشگاه هاي صنعتي و دانشکده هاي فني و مهندسي در کشور ايران اقدام نکرده است .
Milligan, Sussman, Brackin & Rajala 3.
همچنين پيش از شروع نمونه گيري، طي جلسات حضوري با اعضاي نمونه آماري (پنل تخصصي) پژوهش ، اطلاعات لازم در رابطه با ماهيت مطالعه دلفي، هدف از مطالعه و اهميت نقش اعضاي هيئت علمي در شناسايي و تعيين عوامل و ملاک هاي اعتبارسنجي برنامه هاي درسي رشته هاي مهندسي برق و کامپيوتر در مقطع کارشناسي ارائه شد و از جامعه آماري درخواست شد تا براي شرکت داوطلبانه در پژوهش ثبت نام کنند.