چکیده:
هدف از اجرای پژوهش حاضر، پیشبینی پیشرفت تحصیلی بر اساس جهتگیری هدف، ادراک از کلاس با نقش واسطهای هیجان تحصیلی در قالب مدل علی به روش تحلیل مسیر بود. نمونه آماری این پژوهش شامل 380 نفر از دانشآموزان پایه نهم شهر تبریز بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای جهتگیری هدف تحصیلی (الیوت و مک گریگور، 2001)، ادراک از کلاس (جنتری، گابل و ریزا، 2002) و هیجان تحصیلی (پکران، 2005) بود. نتایج نشان داد مؤلفههای جهتگیری هدف (تسلط گرایش، تسلط اجتناب، عملکرد گرایش) و مؤلفههای ادراک از کلاس (علاقه، انتخاب، لذت) اثر مستقیم و مثبت و عملکرد اجتناب، اثر مستقیم و منفی بر پیشرفت تحصیلی دارند. مؤلفههای تسلط گرایش، عملکرد گرایش، عملکرد اجتناب، علاقه و لذت از طریق هیجان مثبت و تسلط گرایش، عملکرد گرایش، عملکرد اجتناب، علاقه، چالش و لذت از طریق هیجان منفی بر پیشرفت تحصیلی اثر غیرمستقیم و معنیدار دارند. درمجموع نتایج نشان داد که مؤلفههای جهتگیری هدف در مقایسه با مؤلفههای ادراک از کلاس، پیشبین خوبی برای پیشرفت تحصیلی هستند.
The purpose of this study was to predict academic achievement based on the goal orientation and perception of classroom with the mediating role of academic emotion in the form of causal model in path analysis. The statistical sample of this study included 380 students studying in the 9th grade at Tabriz city who were selected by cluster random sampling method. The data collection tools included such questionnaires as Achievement Goal Questionnaire (Elliot & McGregor, 2001), Perception of Classroom (Gentry, Gable and Rizza, 2002) and Academic Emotion (Pekrun, 2005). The results showed that the components of goal orientation (tendency domination, avoidance domination and tendency performance) and the components of perception of the classroom (interest, choice, pleasure) had a direct and positive impact on academic achievement but the avoidance performance had a direct and negative impact on academic achievement. The components of tendency domination, tendency performance, avoidance performance, interest and pleasure had an indirect significant impact on academic achievement through positive emotions. However, the components of tendency domination, tendency performance, avoidance performance, interest, challenge and pleasure had the same impact through negative emotions. Overall, the results showed that, in comparison with components of classroom perception, the components of goal orientation can be considered good predictors of academic achievement.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد مؤلفه هاي جهت گيري هدف (تسلط گرايش ، تسلط اجتناب ، عملکرد گرايش ) و مؤلفه هاي ادراک از کلاس (علاقه ، انتخاب ، لذت ) اثر مستقيم و مثبت و عملکرد اجتناب ، اثر مستقيم و منفي بر پيشرفت تحصيلي دارند.
در رابطه با هدف عملکرد اجتناب ، پژوهش ها نشان داده اند آزمودني هايي که با چنين جهت گيري هماهنگ هستند، بيشتر به اين جهت گرايش دارند که نمره هاي پاييني کسب کنند و درنتيجه پيشرفت تحصيلي پاييني داشته باشند.
Mouratidis, Vansteenkiste, Lens & Vanden Auweele 7.
Jury, Smeding, Court & Darnon 4.
Pekrun, Lichtenfeld, Marsh, Murayama & Goetz تحصيلي براي موفقيت دانش آموزان و پيشرفت تحصيلي را برجسته ميکنند.
Huang & Lin با استناد به مباني نظري و تجربي مورد استفاده در اين پژوهش ، فرض شده است که جهت گيري هدف و ادراک از کلاس از راه هيجان تحصيلي، اثر غيرمستقيم بر پيشرفت تحصيلي دارند.
Perceptions of Classroom questionnaire پرسشنامه هيجان هاي تحصيلي ١: اين ابزار به منظور اندازه گيري هيجان هاي تحصيلي دانش آموزان توسط پکران و همکاران (٢٠٠٥) طراحي و ساخته شده است .
يافته هاي پژوهش نشان داد که ادراک از کلاس (علاقه ، لذت و انتخاب ) اثر مستقيم و مثبت بر پيشرفت تحصيلي دارد.
بر اساس مدل پيشنهادي پکران (٢٠٠٦) محيط کلاس و کيفيت آن مهم ترين عامل شکل گيري ارزيابيهاي ذهني دانش آموز و درنتيجه تجربه هيجان هاي مختلف است و اين هيجان ها نقش واسطه اي بين يادگيري و پيشرفت تحصيلي ايفا مي کنند.