چکیده:
هدف اصلی از اجرای این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت تدریس در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و بهصورت ترکیبی- اکتشافی متوالی و با استفاده از دو روش پیمایشی و تحلیل مضمون انجام گرفت. جامعه آماری بخش کیفی اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشکده بهداشت بودند که از طریق مصاحبه با 26 مشارکتکننده صورت پذیرفت. تحلیل مضامین از طریق کدگذاری باز و محوری انجام گرفت. نتایج این بخش نشان داد که مؤلفههای تأثیرگذار بر کیفیت تدریس استادان شامل 4 مضمون اصلی: مهارتهای آموزشی، دانشپژوهی، و مهارتهای بین فردی و ارتباطی، ویژگیهای فردی و حرفهای استادان و 20 زیرمضمون است. جامعه آماری بخش کمی، شامل دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در سال 97- 96 مشغول به تحصیل بودند و نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 225 نفر برآورد شد. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه محققساخته گردآوری و با بهرهگیری از روشهای آماری تحلیل عاملی تأییدی و t تکگروهی تحلیل شد. یافتههای بخش کمی بیانگر آن است که از بین مؤلفههای شناسایی شده، مهارتهای بین فردی و ارتباطی استادان، مهمترین مؤلفه کیفیت تدریس از دیدگاه دانشجویان است.
The main purpose of this study was to identify those components impacting on teaching quality in the Faculty of Health at Mashhad University of Medical Sciences. In terms of its goal, this research is an applied one and the research method is a combination of quantitative and qualitative methods of exploratory research using two survey methods and thematic analysis. In the qualitative stage, using semi-structured interviews with 24 faculty members and students of the Faculty of Health of Mashhad University of Medical Sciences, the data gathered were saturated. The analysis of the content was done through open and axial coding. The results of this section showed that the components affecting the teaching quality of the professors included four main themes: educational skills, scholarship, interpersonal and communication skills, and individual and professional characteristics of professors and 20 sub-themes. The statistical population of the quantitative section included students of the Faculty of Health at Mashhad University of Medical Sciences who were studying in 1996-1997. The sample was estimated 225 people using the Cochran formula. Data were gathered using a researcher-made questionnaire. They were then analyzed using confirmatory factor analysis and t single-group. The findings of the quantitative section indicated that among the identified components, interpersonal and communication skills between faculty members were the most important components of teaching quality from the students’ perspective.
خلاصه ماشینی:
ارزيابي استادان دانشگاه به وسيله دانشجويان ، ملاک مناسبي براي بهبود کيفيت آموزشي است و با ايجاد زمينه بازخورد فوري از طريق ارزشيابي تکويني اعضاي هيئت علمي توسط دانشجويان ، موجب بهبود روش تدريس ، ارتقاي برنامه درسي و توسعه يادگيري در دانشجويان ميشود (بامني مقدم و رفيعي، ١٣٩٦).
بنابراين ، پژوهش حاضر با هدف شناسايي مؤلفه هاي مؤثر بر کيفيت تدريس استادان با بررسي ديدگاه دانشجويان و اعضاي هيئت علمي دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي مشهد اجرا شده است .
در نتايج پژوهش رجبيان غريب و همکاران (١٣٩٣) در دانشگاه فردوسي مشهد از ديدگاه دانشجويان ، کيفيت تدريس استادان به دو مؤلفه مهارت هاي ارتباطي و تسلط بر محتواي درس اشاره دارد.
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف شناسايي مؤلفه هاي مؤثر بر کيفيت تدريس استادان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي مشهد اجرا شد.
Hubackova ويژگيهاي اخلاقي و حرفه اي استادان از ديگر يافته هاي پژوهش فوق بود؛ اين مضمون بيانگر اين واقعيت است استاداني که اصول اخلاقي مانند رعايت حقوق فراگيران ، برقراري تعاملات مطلوب علمي و سازماني، نگرش مطلوب به يادگيري و فراگيري را در فرايند تدريس و آموزش رعايت ميکنند، شوق به آموختن و انگيزه بيشتر براي يادگيري را در دانشجويان تقويت ميکنند و موجب ارتقاي فرايندهاي ياددهي- يادگيري ميشوند.
با يافته هاي پژوهش محمدي (١٣٩٥) نيز همخوان است از اين حيث که ويژگيهاي تدريس اثربخش از ديدگاه دانشجويان بهداشت حرفه اي را شامل چهار حيطه دانش پژوهي، روش تدريس ، قدرت ايجاد ارتباط و شخصيت فردي برشمرده است .
The differences between teachers' and student' assessment of higher education teaching quality: A case from Croatia.