چکیده:
هدف از نگارش این مقاله، انتخاب روشی مناسب برای مرتبط کردن نمرههای سوابق تحصیلی به نمرههای آزمون سراسری ورود به دانشگاه به جای استفاده از روش نرمالسازی بود. سپس دو روش مورد اشاره بر اساس خطای استاندارد اندازهگیری شرطی مقایسه شدند. برای دستیابی به این هدف، نمونهای 5000 نفری از جامعه دانشآموزان دانشآموختۀ سال 1393 رشته ریاضی فیزیک انتخاب شد که در آزمون سراسری ورود به دانشگاه سال 1394 شرکت کرده بودند. پس از بررسی عاملهای معرفیشده توسط «دوران» روی نمرهها و نیز نظر پمریچ و همکاران (2004)، تطابق برای مرتبط کردن نمرهها در نظر گرفته شد. سپس روشهای میانگین، خطی و همصدکسازی برای تبدیل نمرههای آزمونهای پیشرفت تحصیلی به آزمون سراسری ورود به دانشگاه استفاده شد. نتایج نشان داد که روش همصدکسازی کمتر به گروه وابسته است؛ بدینسان، با استفاده از این روش، نمرههای این آزمونها برای تصمیمگیریها با یکدیگر قابل مقایسه هستند. همچنین، در این پژوهش نشان داده شد که خطای استاندارد اندازهگیری شرطی برای روش ارائه شده بسیار کمتر از روش مورد استفاده توسط سازمان سنجش آموزش کشور است.
The purpose of this study was to find an appropriate method for linking the academic achievement scores to the National University Entrance Examination scores in Iran in comparison to the current practice (normalized method) based on Conditional Standard Error for Measurement. For this purpose, the scores of randomly selected of 5,000 high school graduates of the Mathematics and Physics in 2014 who had participated in National University Entrance Examination of 2015 were analyzed. Based on the criteria introduced by Dorans (2004) and the viewpoints of Pommerich et al. (2004), the concordance was chosen for linking the scores. Accordingly, linear, mean, and equipercentile methods were used to link scores on academic achievement and National University Entrance Examination tests. Results indicated that the equipercentile method were less sample dependent, so test scores linked using this method were more valid for making admissions decisions. Finally, the results showed that the conditional standard error of measurement of the linked scores using the equipercentile method is much lower than the method which is currently being used by the National Organization of Educational Testing in Iran.
خلاصه ماشینی:
بنابراين ، با استفاده از يکي انواع پيوند زدن بين نمره هاي آزمون هاي پيشرفت تحصيلي به نمره هاي آزمون سراسري ورود به دانشگاه ميتوان چنين مشکل هايي را برطرف کرد؛ به طوري که توزيع نمره هاي اوليه تغيير نيابد و دشواري و محتواي آزمون ها نيز در نظر گرفته شوند و سپس بر اساس نتايج حاصل ، نمره کل دانش آموزان ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1.
3. Pommerich, Hanson, Harris, & Sconning در اين پژوهش ، آزمون هاي پيشرفت تحصيلي و خرده آزمون هاي آزمون سراسري ورود به دانشگاه از لحاظ ويژگيهاي آماري با يکديگر يکسان نيستند، اما شباهت محتوايي بين سازه هاي مورد اندازه گيري در هر دو آزمون وجود دارد.
سرانجام ، با استفاده از بسته VGAM، بين روش ارائه شده در اين پژوهش (پيوند زدن نمره خام آزمون هاي پيشرفت تحصيلي به خرده آزمون هاي متناظر آزمون سراسري ورود به دانشگاه ) و روش مورد استفاده در سازمان سنجش آموزش کشور (تبديل نمره خام آزمون هاي پيشرفت تحصيلي به نمره تراز) بر اساس معيار خطاي استاندارد اندازه گيري شرطي مقايسه صورت گرفت (يي ،٣ ٢٠١٨).
خطاي استاندارد اندازگيري شرطي : در اين پژوهش ، بعد از اينکه يک شيوه پيوند زدن مناسب بين نمره هاي آزمون پيشرفت تحصيلي و آزمون سراسري ورود به دانشگاه انتخاب شد، با روش مورد استفاده در سازمان سنجش آموزش کشور، يعني نمره هاي تراز (نرمال سازي) مقايسه شد؛ به عبارت ديگر، در اين پژوهش بررسي شد که کدام يک از دو روش داراي خطاي کمتري است ؟ براي محاسبه اين خطا، از معيار خطاي استاندارد اندازه گيري شرطي استفاده شد.