چکیده:
یکی از مهمترین معیارهای برتری دانشگاهها در نظامهای ارزیابی و رتبهبندی، کیفیت آموزشهای ارائهشده بهوسیله آنان است. هدف از اجرای پژوهش حاضر، شناسایی سازههای بهبود کیفیت خدمات آموزشی و بررسی اولویت هر یک از معیارها بر کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه لرستان است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش همه اعضای هیئت علمی دانشگاه لرستان به تعداد 321 نفر بوده که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 175 نفر از آنان بهصورت تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از دو پرسشنامه برای رتبهبندی و سطحبندی سازههای مؤثر بر کیفیت خدمات آموزشی استفاده شده است. در پژوهش حاضر با توجه به مطالعات انجام گرفته و ادبیات پژوهش، 30 عامل مؤثر بر بهبود کیفیت خدمات آموزشی شناسایی شدند. عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت خدمات آموزشی با استفاده از تکنیک ویکور فازی، رتبهبندی و سپس مهمترین عوامل با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) سطحبندی شدند. نتایج پژوهش نشان میدهد که سازههای «وضعیت دانشجو (مکان، زمان، استعداد فردی)، تأمین منابع مالی دورههای آموزشی و استفاده از مدرسان باتجربه» از اساسیترین عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت خدمات آموزشی هستند که باید در وهله اول بر آنها تأکید شود.
One of the most important criteria for the superiority of universities in the evaluation and ranking systems is the quality of the education provided by them. The purpose of this study was to identify the structures for improving the quality of the educational services, and to examine the priority of each of the criteria on the quality of the educational services of Lorestan University. The present research is applied in terms of purpose and survey in terms of research method. The statistical population of this study was 321 members of the faculty of Lorestan University, of which 175 were randomly selected as a sample using the Cochran's formula. In order to collect data, two questionnaires were used to rank and level the structures affecting the quality of the educational services. In the present study, according to the studies and research literature, 30 factors affecting the improvement of the quality of the educational services were identified. Factors affecting the quality of educational services were ranked using Fuzzy Vikor technique, and then the most important factors were classified using interpretive structural modeling (ISM). The results showed that the structures of "student status (location, time, individual talent), funding of training courses and the use of experienced instructors" are the main factors affecting the improvement of the quality of the educational services that should be emphasized in the first place.
خلاصه ماشینی:
شناسايي و اولويت بندي سازه هاي بهبود کيفيت خدمات آموزشي دانشگاه هاي دولتي با استفاده از رويکرد تلفيقي ويکور فازي و مدل سازي ساختاري تفسيري (ISM) (مطالعه موردي: دانشگاه لرستان ) رضا سپهوند محمدامين آئيني چکيده يکي از مهم ترين معيارهاي برتري دانشگاه ها در نظام هاي ارزيابي و رتبه بندي، کيفيت آموزش هاي ارائه شده به وسيله آنان است .
با توجه به نتايجي که از اين پژوهش حاصل ميشود، سياست گذاران و برنامه ريزان حوزه خدمات آموزشي به ويژه دانشگاه هاي دولتي، ميتوانند هرچه بهتر مهم ترين عوامل بهبود کيفيت خدمات آموزشي را شناسايي و با توجه به اولويت هايي که به دست ميآيد در جهت پياده سازي و توسعه آنها تمرکز کنند؛ چراکه اين موضوع باعث بهبود کيفيت خدمات آموزشي (استانلوگلو، ٢٠١٧)، جذب دانشجويان ، خلاقيت (موسوي و همکاران ، 2 ٢٠١٩)، تخصيص بهتر منابع مالي (آيت الهي و همکاران ، ٢٠٢٠)، رقابت پذيري واحدهاي آموزش عالي (نجاوان و همکاران ، ٢٠٢٠)، کاربردي بودن آموزش ها، توسعه اقتصادي جامعه و اثربخشي و کارايي خدمات ارائه شده ميشود (الفدهلي و همکاران ، ٢٠١٩).
در ادامه پرسشنامه اي مشتمل بر ٣٠ عامل مهم و مؤثر بر بهبود کيفيت خدمات آموزشي استخراج شده از پژوهش هاي پيشين و ادبيات پژوهش ، در بين جامعه آماري، توزيع شد و پس از گردآوري داده ها با استفاده از تکنيک ويکور فازي رتبه بندي عوامل انجام گرفت .
در اين پژوهش به منظور رتبه بندي و ميزان اهميت عوامل و عناصر مؤثر بر بهبود کيفيت خدمات آموزشي از رويکرد تلفيقي ويکور فازي و مدل سازي ساختاري تفسيري استفاده شده است .