چکیده:
مقدمه: امروزه، مسله فساد به یک مسئله کاملا جدی در سیستم آموزش عالی تبدیل شده است و بنابراین، تحقیقات مختلف این موضوع را بررسی کردهاند. اما آنچه در این مطالعات مشاهده میشود این است که تعریف مشخص و قابل قبولی از شاخصها و مولفههای فساد آکادمیک در بین محققان وجود ندارد. این مسئله تا آنجا پیش رفته است که حتی تعریف فساد به بستر اجتماعی و فرهنگی خاصی بستگی دارد. بنابراین، تهیه پرسشنامه برای اندازهگیری فساد دانشگاهی در ایران با توجه به زمینه آن ضروری به نظر میرسید. هدف: هدف از انجام این پژوهش، تعیین عاملهای پرسشنامه فساد اکادمیک در آموزش عالی در میان صاحب نظران و اساتید بود. این پژوهش در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران (تهران دانشکده علوم تربیتی و علوم پایه)، دانشگاه علامه (دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی- علوم اجتماعی)، دانشگاه صنعتی امیر کبیر (مهندسی برق و مهندسی پزشکی)، دانشگاه سمنان (دانشکده علوم انسانی و روانشناسی تربیتی)، دانشگاه کردستان (دانشکده علوم انسانی و علوم پایه)، انجام گرفت. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر حاضر، همبستگی از نوع تحلیل عاملی بود، جامعه تحقیق 420 عضو هیئت علمی بودند که برای انجام پژوهش تعداد 200 نفر استاد، از میان اساتید هیات علمی دانشکدهها با روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامه فساد آکادمیک را تکمیل نمودند روش جمع آوری اطلاعات در تحقیق، مطالعه میدانی بود. یعنی، پرسشنامههای مورد استفاده بین اعضای هیئت علمی توزیع شده و پس از تکمیل و برگرداندن پرسشنامهها، اطلاعات لازم از آن استخراج شده است. ابزار اندازهگیری در مطالعه حاضر پرسشنامه محقق ساخته فساد آکادمیک بود. سوالات پرسشنامه در پنج دامنه 1 (کاملا مخالف) تا 5 (کاملا موافق) طراحی شدهاند. پرسشنامه به 5 استاد و کارشناس آموزش عالی داده شد و آنها روایی محتوای پرسشنامه و مناسب بودن موارد پرسشنامه را تایید کردند. سپس پرسشنامه روی 30 نفر نمونه آزمایش شد و مشکلات مربوط به پرسشنامه حل شد. یافتهها: تحلیل عاملی به روش تحلیل مولفههای اصلی و چرخش متعامد (واریماکس) 4 عامل آموزشی، پژوهشی، ارتباطی، اداری – مدیریتی را نشان داد. ضریب آلفای کرونباخ کل مقیاس 90/0. و برای عاملهای 4 گانه به ترتیب 82/0 و 79/0، 89/0، 72/0 محاسبه شد. به علاه، تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از شاخصهای برازش در 4 عامل مورد تائید قرار داده است. نتیجهگیری: یافتههای حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که مولفههای فساد آکادمیک را در چهار عامل، فساد آموزشی، فساد پژوهشی، فساد ارتباطی و فساد اداری - مدیریتی میتوان نشان داد در نهایت این مقیاس فساد آکادمیک را میتوان به عنوان یک ابزار روا و پایا در اندازهگیری فساد آگادمیک جامعه آموزش عالی استفاده کرد.
Introduction: Today, corruption has become a serious issue in the higher education system, and thus different researches have studied the issue. But what can be seen in these studies is that there is a lack of clear and acceptable definition of indicators and components of academic corruption among researchers. This issue has gone so far that even the definition of corruption depends on the social and cultural context. Thus, it seemed necessary to design a questionnaire to measure university corruption in Iran according to its context. Objective: The purpose of this study was to determine the components of the Academic Corruption Questionnaire in the faculty members of Iranian higher education. In addition, the current research sought to assess the validity and reliability of the university corruption scale. Method: The method of the present study was correlation research based on factor analysis. The population of the study included faculty members of the University of Tehran (Faculties of Educational Sciences and Basic Sciences), Allameh Tabataba’i University (Faculties of Psychology and Educational Sciences and Social Sciences), Amirkabir University of Technology (Electrical Engineering and Medical Engineering), Semnan University (Faculty of Humanities and Psychology Educational) and University of Kurdistan (Faculties of Humanities and Basic Sciences). In total, the research population was 420 faculty members. By using stratified random sampling method, a total of 200 faculty members were selected as the sample based on the Cochran's formula. The method of data collection in the research was field study. Namely, the questionnaires used were distributed among the faculty members and after completing and returning the questionnaires, the necessary data were extracted from them. The measurement tool in the present study was a researcher-made academic corruption questionnaire. The questions were designed in five ranges 1 (strongly disagree) to 5 (strongly agree). The questionnaire was given to 5 professors and experts of higher education, and they confirmed the content validity of the questionnaire and the appropriateness of the questionnaire items. Then the questionnaire was tested on 30 sample people and the problems related to translation were solved. In this study, Cronbach's alpha coefficient in the initial implementation was 0.90. Findings: Factor analysis by principal component analysis and orthogonal rotation (varimax) was conducted and the analysis showed 4 dimensions included educational, research, communication and administrative-managerial factors. A total Cronbach's alpha coefficient was 0.88. And for other factors were calculated 0.82, 0.79, 0.89 and 0.72, respectively. In addition, confirmatory factor analysis using fit indices in 4 factors has been confirmed. Finally, this scale of academic corruption can be used as a valid and reliable tool in measuring the academic corruption of the higher education community. Results: Findings from exploratory factor analysis showed that all items of academic corruption are loaded in four components: academic corruption, educational corruption, research corruption, communication corruption and managerial-administrative corruption. The analysis of the materials showed that this scale has appropriate psychometric properties and all its materials effectively participate in the academic corruption scale.
خلاصه ماشینی:
ساختار عاملي پرسشنامه فساد آکادميک در آموزش عالي ايران 1 کويستان محمديان شريف جمال سليمي نعمت الله عزيزي شيرکوه محمدي علياکبر امين بيدختي چکيده هدف از اجراي اين پژوهش ، تعيين عامل هاي پرسشنامه فساد آکادميک در آموزش عالي در ميان صاحب نظران و استادان بود.
در پژوهش هاي قابل توجهي اين ادعا تأييد شده است که فساد فراوان ، مانع سرمايه گذاري ميشود، رشد را متوقف ميکند، ثبات مالي را از بين ميبرد، بيعدالتي را افزايش ميدهد، تأثير کمک به توسعه را کاهش ميدهد، اثربخشي مديريت عمومي را کم ميکند، تصميمات مربوط به هزينه هاي دولتي را دچار خطا ميکند، هزينه هاي مالي، آموزشي، پژوهشي را به بار ميآورد، خط مشي هاي و قوانين دانشگاهي را زير پا ميگذارد (شفافيت بين المللي، ٢٠١٨، بانک جهاني ٢٠٠٠، گودي و ستاسواججم ، ١٩٩٧، اليوت ، ١٩٩٧، گوپتا و همکاران ، ١٩٩٨ به نقل از حسيني هاشم زاده ، ١٣٩٨).
Wardy & Weitz بنابراين با توجه به نکات فوق هدف از اجراي اين پژوهش تعيين مؤلفه هاي پرسشنامه فساد آکادميک در جامعه اعضاي هيئت علمي آموزش عالي کشور است .
براي مثال ، قائدي و همکاران (١٣٩٧) در پژوهش خود براي بررسي علل و زمينه هاي فساد دانشگاهي و پيامدهاي ناشي از آن از ديدگاه صاحب نظران ، استادان و دانشجويان از سنجش مصاحبه باز استفاده کردند.
Academic corruption پژوهش حاضر تلاش شده است تا با استفاده از ساختار عاملي پرسشنامه محقق ساخته فساد دانشگاهي، مؤلفه هاي فساد آکادميک اعتبارسنجي شود.
The corruption of ethics in higher education.