چکیده:
کیفیت آموزش، از دغدغههای اصلی نظامهای آموزش عالی در اغلب کشورهای جهان بوده است و امروزه با مطرح شدن اقتصاد دانشبنیان، کیفیت آموزش و میزان یادگیری مهارتهای علمی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. مطالعات تجربی نشاندهنده درجه وابستگی هزینههای آموزش به نفت بهعنوان یکی از کانالهای کاهش کیفیت آموزش است. در این مطالعه، اثر وابستگی نفت بر کیفیت آموزش در کشورهای نفتخیز بررسی شده است. تخمین ضرایب بهوسیله روش دادههای تابلویی و با استفاده از اطلاعات دوره زمانی ۲۰۰1-۲۰۱7 این کشورها صورت گرفته است. بر اساس نتایج، وابستگی به نفت با کیفیت آموزش رابطه منفی و معنیداری دارد. کیفیت آموزش با درآمد سرانه، رشد جمعیت، رابطه مثبت و معنیداری دارد. همچنین هزینه دولت برای آموزش با وابستگی به نفت رابطه مثبت و معنیداری دارد. کیفیت آموزش و هزینههای دولت بر آموزش نیز هر دو با بیکاری رابطه منفی و معنیداری دارد.
Education quality has been a big concern of higher education systems in many countries across the globe. Empirical studies show that education expenditures rely so much on oil revenues, which has been one of the channels of decreasing the quality of education. Today, with the advent of the knowledge-based economy, the importance of quality education and the learning of scientific skills have become more important. This study investigates the effect of oil dependence on quality of education in oil-rich countries. The coefficients are estimated by panel data method using data in time period of 2017-2020 in these countries. According to the results, oil dependency has a negative and significant impact on the quality of education. Quality of education is positively and significantly associated with per capita income and population growth. And there is a positive and significant relationship between government expenditure on education and oil dependency. The quality of education and government spending on education both have a negative and significant relationship with unemployment
خلاصه ماشینی:
بررسي اثر وابستگي نفت بر کيفيت آموزش درکشورهاي نفت خيز Investigating the Impact of Oil Dependence on Quality of Education in Oil-Rich Countries تاريخ دريافت مقاله : ٩٨/٠٤/٢٩ تاريخ پذيرش مقاله : ٩٨/١٠/٣٠ عليرضا شکيبايي زين العابدين صادقي زهرا مدديزاده کيفيت آموزش ، از دغدغه هاي اصلي نظام هاي آموزش عالي در اغلب کشورهاي جهان بوده است و امروزه با مطرح شدن اقتصاد دانش بنيان ، کيفيت آموزش و ميزان يادگيري مهارت هاي علمي اهميت بيشتري پيدا کرده است .
مواردي که آموزش عالي ميتواند در اقتصاد دانش نقش داشته باشد: - کارآفريني و نوآوري تکنولوژيکي سرمايه فکري و انساني - همکاري بين دانشگاه و صنعت - مديريت دانش - سياست گذاري و برنامه ريزي استراتژيک - زيرساخت هاي سرمايه اي و زيربنايي و توسعه اي - مديريت اطلاعات - زيرساخت هاي الکترونيکي - تحولات فکري نهادي و ساختاري - نظام حقوقي و قانوني حامي و مشوق دارايي هاي فکري (جعفري و احمدي، (1389 قاعده اين است که دانشگاه ها صرفا متکي به منابع عمومي نباشند و به عنوان بنگاه هاي با ظرفيت هاي اداره اقتصادي و نيز اثرگذاري در جامعه ، توانايي ايجاد درآمد و تنوع بخشي به آن را داشته باشند.
کيفيت نظام هاي آموزش عالي در اغلب کشورهاي جهان تحت تأثير عوامل چندگانه اي قرار گرفته است ؛ از جمله اين عوامل ميتوان به برخي روندهاي ناشي از جهاني شدن اشاره کرد؛ براي مثال ، استفاده بيش از پيش از نوآوريهاي علمي در توسعه اقتصادي (دانش محور شدن اقتصاد) و عرضه آموزش عالي بدون توجه به مکان و زمان (آموزش عالي بدون مرز) را ميتوان نام برد.