چکیده:
این پژوهش با هدف طراحی مدل جامع اینرسی سازمانی در دانشگاه لرستان انجام گرفته است. پژوهش ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻫﺪف، ﮐﺎرﺑﺮدی و ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ روش ﺗﺤﻘﯿﻖ، در زﻣﺮه ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﮐﯿﻔـﯽ- ﮐﻤـﯽ است. دادهها با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری-فازی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتهاند. در گام اول، عوامل ایجادکننده اینرسی سازمانی از ادبیات نظری، استخراج شد و بهوسیله مصاحبه با 23 عضو هیئت علمی گروههای آموزشی مختلف که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، مورد تأیید قرار گرفت. خروجی این مرحله استخراج 12 عامل اصلی بود. در گام بعدی بهمنظور برقراری ارتباط و توالی بین ابعاد و ارائه مدل ساختاری از روش مدلسازی ساختاری تفسیری در محیط فازی بهمنظور رفع ابهامات زبانی قضاوتهای خبرگان، بهره گرفته شد. سطحبندی عوامل مؤثر در شکلگیری اینرسی در دانشگاه لرستان طی یازده مرحله انجام گرفت که نتایج تحقیق به طراحی مدل یکپارچه اینرسی سازمانی در پنج سطح منجر شد. نبود فضای رقابتی و ارزیابی عملکرد تساویمحور بهعنوان سنگ زیربنای مدل و مؤثرترین عوامل در ایجاد اینرسی سازمانی شناسایی شدند و در خوشه مستقل ماتریس هدایت-وابستگی با قدرت هدایت بالا و قدرت وابستگی کم، جای گرفتند.
This research was done aiming at designing a comprehensive model of organizational inertia at Lorestan university. It is an applied research and in terms of the research method, it is qualitative-quantitative; the data were analyzed using the interpretive-fuzzy structural modeling method. To this end, in the first step, factors causing organizational inertia were extracted from theoretical literature and were approved by interviewing 23 selected faculty members from different departments using a purposeful sampling method. The output of this stage was the extraction of 12 main factors. In the next step, to connect and sequence the dimensions and present their structural model, an interpretive structural modeling technique was used in the fuzzy environment to resolve the language ambiguity of the experts' judgments, which is based on expert opinions and analysis. In this study, the results of the research led to the design of an integrated organizational inertia model at five levels, in which leveling the factors influencing the inertia formation in the organizations of the Lorestan province were conducted at eleven stages. Lack of competitive space and equal-based performance evaluation were identified as a basis for the model and the most effective factors in creating organizational inertia; they were placed in MICMAC matrix with high conductivity and low dependency power.
خلاصه ماشینی:
ارزيابي عوامل مؤثر بر شکل گيري اينرسي دانشگاهي با استفاده از رويکرد ترکيبي مدل سازي ساختاري تفسيري- فازي Assessment of Factors Affecting the Formation of Academic Inertia Using the Combined Approach of Interpretive-Fuzzy Structural Modeling تاريخ دريافت مقاله : ٩٧/٠٢/٢٠ رضا سپهوند× زهرا سلگي×× فاطمه اکبري پشم ××× اين پژوهش با هدف طراحي مدل جامع اينرسي سازماني در دانشگاه لرستان انجام گرفته است .
با توجه به اهميت و ضرورت و همچنين نوظهور بودن مفهوم اينرسي و نبود مطالعات عميق براي شناسايي مهم ترين عوامل شکل دهنده اينرسي در مراکز دانشگاهي که نظام آموزش عالي کشور را با معضلاتي روبه رو ساخته است ، در پژوهش حاضر با شناسايي عوامل ايجادکننده اينرسي سازماني در دانشگاه لرستان ، تلاش ميشود مدلي در جهت مديريت هرچه بهتر عوامل فوق ارائه شود.
Triangular fuzzy numbers جدول (٢) عبارات کلامي، کدها و اعداد فازي مربوط به آنها (آکيوز١، ٢٠١٥) عبارت کلامي کد عدد فازي بدون تأثير NO (٠٢٥، ٠، ٠) تأثير کم L (٠٥، ٠٢٥، ٠) تأثير متوسط M (٠٧٥، ٠٥، ٠٢٥) تأثير زياد V (١، ٠٧٥، ٠٥،) تأثير بسيار زياد VH (١، ١، ٠٧٥) براي تدوين پرسشنامه به منظور انجام مقايسات زوجي بين عوامل مؤثر در شکل گيري اينرسي سازماني؛ نخست با استفاده از مرور ادبيات موضوع ، عوامل مؤثر بر ايجاد اينرسي سازماني شناسايي شدند که در مرحله بعد براي بوميسازي اين عوامل در دانشگاه لرستان ، از طريق مصاحبه با خبرگان آشنا با موضوع مؤلفه هايي اضافه يا حذف شدند.
بحث و نتيجه گيري نتايج پژوهش بيانگر اين مطلب است که از بين عوامل شناسايي شده ، نبود فضاي رقابتي و نحوه ارزيابي عملکرد به صورت تساويمحور پايه هاي بنيادين مدل اينرسي در دانشگاه لرستان را تشکيل ميدهند.