چکیده:
این پژوهش با هدف مقایسه و اولویتبندی عوامل مؤثر بر بالندگی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور ساری اجرا شد. روش پژوهش، علّی- مقایسهای و جامعه آماری شامل 175 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و 38 نفر دانشگاه پیام نور در سال 1396 بود. از این تعداد 120 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد بهصورت تصادفی طبقهای و ۳۸ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور بهصورت تمامشمار انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد که روایی پرسشنامه از طریق اعتبار صوری و نظر متخصصان، تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 94/0 به دست آمد. تحلیل دادهها با آزمونهای یو من-ویتنی و فریدمن انجام گرفت. بر اساس یافتهها بین اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی به لحاظ بالندگی شغلی تفاوت معنیداری وجود ندارد. همچنین در عوامل فردی و عوامل آموزشی بالندگی نیز تفاوتی دیده نشد اما در عوامل سازمانی و عوامل محیطی تفاوت معنیداری در بالندگی اعضا در دو دانشگاه دیده شد. این در حالی است که نتایج نشان داد که در دانشگاه آزاد اسلامی، عوامل سازمانی و در دانشگاه پیام نور، عوامل محیطی مهمترین نقش را در بالندگی اعضای هیئت علمی دارند.
The present study aimed at prioritizing and comparing the factors affecting the maturity of faculty members at Payame Noor University and Islamic Azad University of Sari. The research method was causal-comparative. The statistical population included 175 faculty members of Islamic Azad University and 38 faculty members of Payame Noor University in 2017. A number of 120 faculty members of Islamic Azad University were selected by stratified random sampling and 38 faculty members of Payame Noor University were selected by complete enumeration. A researcher-made questionnaire was used for data collection. The validity of the questionnaire was confirmed through face validity and experts' opinions and the reliability of the questionnaire was calculated as 0.94 using Cronbach's alpha coefficient. Data analysis was conducted using U-Mann-Whitney and Friedman tests. The findings indicated no significant difference between the faculty members of Payame Noor University and Islamic Azad University in terms of career maturity. In addition, there were no difference in terms of individual factors and educational factors of maturity while a significant difference was found between the maturity of faculty members of Payame Noor University and Islamic Azad University in terms of organizational and environmental factors. Meanwhile, the results indicated that organizational factors at Islamic Azad University and environmental factors at Payame Noor University have the most important role in the maturity of faculty members.
خلاصه ماشینی:
بر اين اساس ، در پژوهش حاضر تلاش شده است تا عوامل مؤثر بر بالندگي اعضاي هيئت علمي، شناسايي و مشخص شود کدام عوامل تأثير بيشتري بر بالندگي اعضاي هيئت علمي دارد؟ همچنين مشخص شود که آيا بين بالندگي اعضاي هيئت علمي در دانشگاه پيام نور و دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساري تفاوت وجود دارد؟ ادبيات پژوهش امروزه برنامه هاي رشد و بالندگي اعضاي هيئت علمي ازجمله استراتژيهاي نوين به منظور حفظ و ارتقاي دانش و عملکرد استادان به شمار ميرود که در چند دهه اخير نيز در بيشتر کشورها به کار گرفته شده است (عنبري، ١٣٨١)؛ تا ضمن ارتقاي توان علمي اعضاي هيئت علمي براي انجام وظايف شغلي خود در حيطه هاي مختلف آموزش ، پژوهش ، درمان و نيز انجام فعاليت هاي اجرايي- مديريتي، بستر مناسبي براي ايجاد تحول در نظام آموزشي ايجاد شود (گرنت ١، ٢٠١١).
Mclean, Cilliers & Van Wyk 3.
Wesley فرضيه هاي پژوهش ١- بين عوامل فردي بالندگي اعضاي هيئت علمي دانشگاه پيام نور و دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساري تفاوت وجود دارد.
فرضيه فرعي اول : بين عوامل فردي بالندگي اعضاي هيئت علمي دانشگاه پيام نور و دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساري تفاوت وجود دارد.
فرضيه فرعي دوم : بين عوامل سازماني بالندگي اعضاي هيئت علمي دانشگاه پيام نور و دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساري تفاوت وجود دارد.
فرضيه فرعي چهارم : بين عوامل آموزشي بالندگي اعضاي هيئت علمي دانشگاه پيام نور و دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساري تفاوت وجود دارد.