چکیده:
صاحب نظران بر این باورند که با توجه به شرایط موجود در دوران حاضر، اقتصاد جهانی بیش از هر دوره دیگر نیازمند تولید، انتشار و بهرهگیری از دانش است، به نحوی که ایجاد و گسترش تسهیم دانش در فرهنگ و جو سازمان که این نوع ارتباطات و تعامل را ترغیب کند، ضروری است. هدف پژوهش حاضر طراحی مدلی برای تسهیم دانش در یک سازمان دولتی (سازمان امور مالیاتی کشور) است، به گونهای که با مدیریت صحیح، موانع تسهیم دانش ضمنی، مشارکت افراد را در تسهیم دانش در سازمان افزایش دهد. تحقیق حاضر با استفاده از روش کیفی با انجام مصاحبههای نیمه ساختار یافته با بیست و دو نفر از اعضای هیات علمی دانشگاهی، پژوهشگران و مدیران و کارکنان سازمان مالیاتی کشور که به صورت تصادفی-گلوله برفی انتخاب شده بودند و همچنین بررسی منابع کتابخانهای انجام شد. با توجه به تجزیه و تحلیل تم پاسخهای ارائه شده ۷۸ تم فرعی و ۲۶ تم کلی شناسایی شد که ۱۲ تم در مرور ادبیات تائید شده است. در ادامه اثر تمهای شناسایی شده بر دانش صریح و دانش ضمنی بیان شد و در قالب کدگذاری محوری در چهار محور فردی، سازمانی، محیطی و فرامحیطی دسته بندی شده است. در این مقاله بر اساس ویژگیهای بومی کشور، وضعیت مولفههای شناسایی شده در سازمان امور مالیاتی کشور تبیین شده و نحوه ارتباط اجزای مدل با یکدیگر و ارتباط مدل با اثربخشی و محبوبیت سازمانی پیشنهاد شده است. به طور کلی میتوان بیان نمود که تسهیم دانش و ارتباط با ذینفعان از ویژگیهای بارز سازمانهای محبوب میباشد.
خلاصه ماشینی:
تسهیم دانش فرآیندی است که از طریق آن افراد به تبادل دوجانبه دانش خویش با یکدیگر پرداخته ، دانش فردی به دانش سازمانی تبدیل و به طور بالقوه به وسیله این فرآیند فرصت برای یادگیری تجربه های جدید و فرصتی برای تمرین و به اجرا گذاشتن تجربه ها، مهارت ها و توانایی ها فراهم می شود (وبستر و همکاران ٢، ٢٠٠٨)، بدین ترتیب از آن جا که سرمایه های انسانی به طور عمده در اذهان افراد نهفته است این دانش حیاتی و مهم هنگامی در اختیار سازمان قرار می گیرد که کارکنان تمایل به همکاری و اشتراک گذاری دانش داشته باشند و افزون بر آن تمهیدات و سازوکارهای مؤثری نیز توسط سازمان در این رابطه فراهم شده باشد؛ بنابراین می توان گفت که پیشبرد موفق مدیریت دانش مستلزم این است که کارکنان آن چه را می دانند در سازمان با دیگران به اشتراک بگذارند.
ازاین رو در پژوهش پیش رو با توجه به اهمیت تسهیم دانش در سازمان های دولتی ، بررسی عوامل مؤثر در تسهیم دانش در سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان یکی از دستگاه های دولتی کشور مورد بررسی قرارگرفته است ؛ که در ادامه به ترتیب به بیان مرور ادبیات مطرح شده در این خصوص پرداخته و تعریف موضوع بیان می شود و پس از بیان در انتها روش حل مسئله و نتایج تحلیلی ، در انتها نتیجه گیری و پیشنهادها آتی ارائه می گردد.
VINE Journal of Information & Knowledge Management Systems, 47(1), 110-136.
Innovation & Knowledge Creation: How are these Concepts Related?International Journal of Information Management, 26(4), 302-312.