چکیده:
سازمانها برای انجام وظایف وماموریتهای خود به شدت متکی به سرمایههای انسانی هستند، توسعه سرمایههای سازمانی نیازمند برنامه ریزی آموزشی وبهره مندی از الگوها و روشهای آموزشی است که حداکثر کارایی و اثربخشی رادر پی داشته باشد. آنچه در این خصوص اهمیت اساسی دارد ساختارها وشرایط وویژگیهای سازمانی است که امکان اجرای موفق برنامههای آموزشی والگوهای قابل پیاده سازی را فراهم میکند. هدف از انجام این پژوهش بررسی امکان اجرای الگوی مربی گری در نظام آموزش منابع انسانی سازمان امور مالیاتی کشور است. براین اساس در چارچوب رویکرد کیفی و بکارگیری روش تحقیق داده بنیاد اقدام به بررسی وجمع آوری دادههای پژوهش از طریق تحقیقات میدانی وانجام مصاحبههای نیمه ساختار یافته با خبرگان و صاحب نظران ومدیران سازمان امور مالیاتی کشور شد وبه محض حصول اشباع نظری وعدم دریافت نکات و پاسخهای تکمیلی ازسوی مشارکت کنندگان در پژوهش اقدام به تجزیه وتحلیل دادههای گرداوری شده در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری وکد گذاری انتخابی شد. سپس با نتیجهگیری که از مقولههای مورد بررسی صورت گرفت الگوی کیفی پژوهش طراحی شد.
نتایج این پژوهش حاصل تجزیه وتحلیل تعداد ۵ مقوله اصلی، تعداد ۲۰ مقوله فرعی وتعداد ۳۲مقوله خرد است که در پنج محور اصلی شامل:«۱- شرایط علی ۲- زمینه وبستر ۳- شرایط مداخله گر ۴- راهبردها ۵- پیامدها و آثار» مورد بررسی وتجزیه وتحلیل نهایی قرار گرفت.
در فرآیند مصاحبههای صورت گرفته تلاش شد تا از وجود افرادی استفاده شود که ضمن اشراف کامل بروضعیت منابع انسانی سازمان، شناخت اهداف واستراتژیهای درون سازمانی و فرآیند آموزش کارکنان سازمان احاطه موضوعی وعمیق داشته باشند. در نهایت براساس رویکرد کیفی یافتههای پژوهش سازماندهی واز طریق تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از مصاحبههای صورت گرفته با جامعه آماری مورد نظر امکان اجرای الگوی مربی گری آموزش منابع انسانی در سازمان امور مالیاتی کشور بررسی و به تصویر کشیده شد.
In order to carry out their duties and missions, the organizations are highly dependent upon their human resources. Developing human resources requires educational planning and exploiting educational models and methods, to achieve maximum efficiency and effectiveness. The organizational structures, conditions and characteristics, pave the way to successful implementation of the educational planning and the operational models, and they are of due significance in this regard. This Study aims at examining the possibility of implementation of the teaching model in the human resources system in the Iranian National Tax Administration (INTA). Consequently, in the framework of the qualitative approach and by using the data-based research method, the data were collected and examined through the field study and carrying out the semi-organized interviews with related elites, expert observers and INTA managers. The findings of this study are the outcomes of the analysis of five main issues, twenty subsidiary issues, and thirty two minor issues, which were examined and analyzed in five main areas, including: 1) Causal Situations; 2) Platform and Background; 3) Intruding Situations; 4) Strategies; and 5) Outcomes and Effects.
خلاصه ماشینی:
Coaching موجود و آسیب شناسیهای به عمل آمده در سازمان مورد مطالعه ، این پژوهش با هدف امکان سنجی اجرای الگوی مربیگری در آموزش منابع انسانی سازمان امور مالیاتی کشور طراحی و انجام شده است .
Training ٢- انگیزه ٣- طرح سؤال یا مسأله ٤- علاقمندی و کنجکاوی برای حل مسئله ٥- صرف زمان و وقت برای بررسی راه حلهای مختلف ٦- یافتن پاسخ و یا حل مسأله و مشکل ٧- احساس رضایت از برطرف شدن نیاز اولیه یادگیری از سه بعد مورد توجه قرار میگیرد: ١- یادگیری فردی از طریق برنامه های توسعه شخصی ٢- یادگیری گروهی (تیمی) ٣- یادگیری سازمانی راهبردهای ارزشیابی یادگیری از نظر کرک پاتریک عبارتند از: ١- سنجش مهارت ، دانش و نگرش قبل و بعد از آموزش (پیش آزمون و پس آزمون ) ٢- به کارگیری گروه کنترل در صورت امکان ٣- تجزیه و تحلیل آماری نتایج به منظور ربط دادن یادگیری و آموزش ٤- به کارگیری نتایج برای انجام رفتارمناسب تعریف الگوی آموزشی الگو را انگاره ، شکل و نمونه ، قالب ، طرح ، منوال و نقش در نظر گرفته اند.
به عنوان مثال در فرآیند مصاحبه های صورت گرفته ، اکثر مشارکت کنندگان بر فراهم نبودن چارچوب های لازم برای اجرای الگوی مربیگری در آموزش منابع انسانی سازمان مورد بررسی از جمله چگونگی ثبت و ضبط آثار و نتایج آموزش های ارایه شده ، نحوه اثرگذاری آن در شناسنامه آموزشی کارکنان و چگونگی جبران خدمات مربیان اشاره نمودند.
بنابراین بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل های به عمل آمده و تاکید صریح اکثر مشارکت کنندگان در این پژوهش ، روش مربیگری در آموزش منابع انسانی، مناسب ترین الگوی آموزشی برای توسعه منابع انسانی سازمان امور مالیاتی کشور است .