چکیده:
تلاش پژوهش حاضر، پاسخگویی به این سؤال است که معلمان در میدان آموزش برای دستیابی به کدام سرمایه با یکدیگر رقابت دارند؟ و شرایط و پیامدهای این رقابت را چگونه تجربه میکنند؟ بدینمنظور چارچوب مفهومی پژوهش براساس نظریات بوردیو تدوین گردید. مشارکتکنندگان این تحقیق عبارت بودند از معلمان نواحی هفتگانه آموزش و پرورش شهر مشهد که با استفاده از نمونهگیری هدفمند، نمونهگیری نظری و معیار اشباع نظری با 31 نفر از آنها مصاحبه گردید. نتایج تحقیق حاکی از آن است معلمان در سالهای گذشته برای کسب و ارتقای سرمایه فرهنگی تجسمیافته در میدان آموزش تلاش میکردند، اما در سالهای اخیر (اواخر دهه هشتاد) تحت تأثیر صوریشدن ضمن خدمت، بازدارندگی قوانین میدان آموزش، مشکلات منزلتی، محوریتیافتن مدرک تحصیلی، محوریتیافتن ضمن خدمت، عوامل فردی، مشکلات اقتصادی و اقتصادگرایی، این شکل از رقابت رو به کاهش بوده و بهجای آن رقابت اقتصادی و رقابت برای دستیابی به سرمایه فرهنگی نهادی شکل گرفته است. این امر بیانگر «تغییر سرمایه مورد منازعه از سرمایه فرهنگی تجسمیافته به سرمایه فرهنگی نهادی/ اقتصادی در میدان تولید آموزش» است. شکلگیری این پدیده از یک سو، موجب اُفت فعالیت فراغتی، تضعیف سلامت جسمانی ـ روانی و تضعیف عادتواره نهادی آنها است و از سوی دیگر، توانمندسازی اقتصادی و توانمندسازی علمی ضعیف معلمان را در پی داشته است.
The present study try to explain that teacher’s compete and struggle for which capitals in educational field? And how do experience the conditions and consequences this competition and conflict. To reach the goal, conceptual framework was based on the ideas of Pierre Bourdieu. We used the Grounded Theory methods to gather and analyze data. The participants in research consists of teachers of Mashhad city that were selacted as sample 31 them by Using purposive sampling, theortical sampling and theoretical saturation and interview them. The results showed that the struggeled capital isn’t stable. As capital rotating at embodied cultural capital to nstitutionalized cultural capital is formed by economic-altitude problems, logic field, individual agents and documetalism in education field in Iran recently. The formation phenomen has caused that teachers’ experienced paradoxical consequences such as resolation of economic problems and reducing institutionalize habitus in education field. With due attention to there is reciprocal relationship between product field and consumption field, it is necessary that consequencis of capital rotating study and reform the challenge quickly in education field.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحقيق حاکي از آن است معلمان در ســال هاي گذشــته براي کسب و ارتقاي سرمايه فرهنگي تجسم يافته در ميدان آموزش تل ش مي کردند، اما در ســال هاي اخير )اواخر دهه هشتاد( تحت تأثير صوري شدن ضمن خدمت ، بازدارندگي قوانين ميدان آموزش ، مشــکل ت منزلتي ، محوريت يافتن مدرک تحصيلي ، محوريت يافتن ضمن خدمت ، عوامل فردي ، مشــکل ت اقتصادي و اقتصادگرايي ، اين شــکل از رقابت رو به کاهش بوده و به جاي آن رقابت اقتصادي و رقابت براي دستيابي به سرمايه فرهنگي نهادي شکل گرفته است .
تحقيقات کيفي انجام شده نيز علي رغم آنکه با استفاده از رويکرد اميک ٤ و از نقطه نظر افراد درگير (نگاه از درون ) به بازســازي معنايي دلايل ، زمينه ها و پيامدهاي کنش عاملان اجتماعي ميدان آموزش پرداخته اند، اما رقابت معلمان در ميدان آموزش براي دستيابي به سرمايه مورد منازعه را مورد توجه قرار نداده اند.
(بورديو، ١٣٩٤؛ بورديو، ١٣٨٦: ٩٤، ١٤٣؛ کيچين و هوه ، ٢٠١٣: ١٢٩ و آروين ، ١٣٩٠: ٢٢٧) درباره ميدان آموزش ـ که در اين پژوهش بر آن تمرکز شده است ـ ، بورديو تأکيد دارد سرمايه فرهنگي به ويژه بعد تجسم يافته آن نسبت به ساير سرمايه ها از اهميت و وزن بيشتري برخوردار است و سرمايه محوري ميدان است و بايد مورد رقابت عاملان اجتماعي قرار گيرد.
(مصاحبه شماره ٢٩) نتايج دو بعدي رقابت سرمايه فرهنگي نهادي اين مقوله بيانگر آن اســت تلاش معلمان در ميدان توليد براي کســب و ارتقاي سرمايه فرهنگي نهادي موجب توانمندسازي اقتصادي و علمي آنها شده است .